Byggahus.se

Bygganmälan

1. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem
    När gör man bygganmälan? Vi har bygglov (på en utbyggnad) och har börjat bygga men inte vad jag vet gjort bygganmälan . Fast vi har varit på byggsamråd gör man bygganmälan då?

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Bygganmälan

Bygganmälan gör man skriftligt (på en blankett) och kallas därefter till byggsamråd. Byggstart får tidigast ske tre veckor efter bygganmälan. Så går det till i teorin i alla fall. :)

Er kommun kanske har något förenklat förfarande i samband med utbyggnader (ni kanske inte omfattas av någon detaljplan, då brukar allt vara mycket enklare)?

3. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Jo tydligen hade vi gjort bygganmälan i samband med byggsamrådet (och tjänstemannen valde att se mellan fingrarna på att grunden redan är lagd). Jo då utanför detaljplanen ligger vi också fast inte verkar processen vara lättare för det !

4. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Flera kommunder låter bygganmälan och bygglovsansökan ske på samma blankett.

5. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Jaså? Vårt bygglov handlades väldigt smidigt på kommunal nivå, men de beslutade också om strandsyddsdispens. Den gjorde att det tog väldigt lång tid innan bygglovet vann laga kraft (Naturvårdsverket har möjlighet att överklaga dispenser, vilket de dock inte gjorde).

6. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Men vårt ärende råkade hamna på bordet hos en handläggare som inte var där så ofta (aldrig svarade i telefon på telefontiden heller men proppade minsann telefonen när det inte var telefontid :p). Till slut skickade jag ett mail med uppmaning om att de skriftligen skulle tala om hur lång tid bygglovet skulle ta. Det kom naturligtvis inget svar + att handläggaren inte hade diariefört mailet (jag kollade med registrator). Efter ett samtal med handläggarens chef och hot om JK anmälan kom bygglovet veckan efter ::) Jag läste om någon annan här på forumet som fick bygga lite hur han ville (= inget bygglov) eftersom huset låg utanför detaljplanen. Det sa det inget om när vi sökte bygglov men det kan ju vara bra att veta inför byggnationen av glasverandan ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.