Byggahus.se

Bygganmälan. Vad räknas som enklare åtgärder när det gäller KA

1. M
    Medlem Nivå 1
    Tjenare.

Håller på att renovera hemma i lägenheten. Planen är att öppna upp lite, vilket ledde till att jag idag fått hem ritningar från en behörig byggnadskonstruktor som vi anlitat. Ingreppet kommer vara i bärande 150mm betong väggar, IPE 270 balkar kommer användas för avlastning. Vi har även ordnat en firma som håller på med dessa arbeten som skall hälsa på på måndag för att titta i lägenheten och ritningarna.

Ringde byggnadsnämnden i stan och enligt dom krävdes det bara en bygganmälan. Dum som jag var så han jag aldrig fråga det jag frågar er nu.

Räknas detta till ett enklare ingrepp (läst att man kan vara KA själv vid enklare ingrepp). Eller kommer det behövas en KA.

MVH

Mujo M

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det där är nog väldigt olika i olika kommuner, rent formellt så tror jag att det egentligen inte finns någon regel som tillåter att en person utab KA certifiering är KA. Det är någon sorts "praxis" att byggnadsnämnden går med på det.

Har hört om folk som tvingats ha KA för en enklare carport, och andra som lyckats få bygga en hel villa med sig själva som KA.

Om du måst ha en KA så kanske du kan anlita samma byggnadsingenjör som gjort ritningen, han är ju väl insatt i vad arbetet går ut på.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Den Kvalitetsansvarige är ju den entreprenör som gör jobbet. Du själv är bara entreprenörens kund, det var det svar jag fick av min kommun när jag frågade om KA eftersom jag ska byta kamin och skorsten.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Tackar för svaren. Ringde en bekant som är byggare. Tänkte jag skulle få lite svar. Och till min härliga förvåning fick jag beskedet att han var en KA och skulle ställa upp. Underbart.

Måste bara trycka in lite beröm till alla er som svarar och som hjälper folk på denna sidan. Är ingen hantverkare men har inga problem med händigheten, och denna sidan och dess användare har hjälpt så mycket under arbetets gång.

tackar allihopa.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt olika kommuner resonerar olika. Åtminstonde om det gälelr ett något mera omfattande jobb så är det direkt olämpligt att låta entrepenören vara KA, även om han skulle råka ha den rätta certifieringen. LIka olämpligt är det att välja den KA som entrepenören föreslår, även om det inte behöver vara något skumt med det (vilket det ofta är) så kommer en KA som är beroende av rekomendationer från entrepenören inte att vara helt opartisk.

6. A
    Medlem · Nivå 9
    Du har nog fått fel svar där!
    KA är byggherrens ombud för att se till att alla kvalitetskrav, särskilt de som staten lägger på oss, uppfylls.
    (Byggherre = den som beställer bygget)