Byggahus.se

Bygganmälan och beräkning limträbalk

1. G
    Medlem · 3 inlägg

grongolingen

Medlem
    Hej,

Har läst detta forum många gånger och idag tog jag steget att bli medlem :)
    Jag och min fru tillträder snart vårt första hus(egnahems 64kvm) i Tallkrogen och planerar att renovera ganska mycket.

Första ingreppet vi planerar att göra är renovering av kök och samtidigt öppna upp mellan kök och vardagsrum, där har vi hjärtväggen enligt ritning.

Öppningen vi skulle vilja göra är 216cm och kan ses på bifogad ritning, denna skulle vi vilja växla av med limträbalk eller stål beroende på rekommendation.

Mina frågor till er kunniga på forumet.
    1. Vad skulle ni rekommendera att växla av detta med och varför? Vilka dimensioner?
    2. Skulle jag kunna göra en godkänd bygganmälan själv med hjälp av moelvens program(eller likvärdigt) eller behövs fackman? Tips på byggingenjör i Stockholm?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Trevlig helg!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20171026_131035.jpg
    20171026_131052 red.jpg
    20171026_131102.jpg

2. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    Det är en relativt kort spännvidd samt att avväxlingen ska bara bära upp vinden och delar av taket så här är t.ex. limträ ett bra alternativ. Limträ är också lättare att jobba med än t.ex. stål. Vilken funktion har vinden, når du den via lucka? Beroende på funktion och tillgänglighet anger normen olika laster.
    Det kanske går att göra bygganmälan själv beroende på vad kommunen säger. Det är viktigt att du kan hänvisa till rätt normer och rätt laster och kanske en beräkning. Appen är lite av en stängd låda och visar inget om hur balken beräknas osv. Tror heller inte appen kan hantera ditt fall då delar av taket vilar på väggen.
    Du skulle absolut kunna fixa det själv men det är ändå alltid skönt att någon annan får ansvaret om man inte är riktigt säker själv.

3. G
    Medlem · 3 inlägg

grongolingen

Medlem
    Hej! Tack för snabbt svar!
    Vinden kommer i första hand inte användas till något. Den nås endast via lucka utifrån.

Blir helt snurrig av de där uträkningsprogrammen, får jaga efter någon sakkunnig.

4. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 228 inlägg
    Tallkrogens små egnahem har hållit i över 60 år.
    Att göra din lilla förändring kommer göra huset starkare nästan vad du än gör.
    Är skorstenen en avdelare av hjärtväggen eller går den en lång balk genom hela husets längd som håller ihop gavlarna?
    Är det en lång balk gäller det att stötta den, prata med någon huskonstruktör om du är osäker.
    Är det en kort hjärtvägg håller den nog i gaveln på huset, så igen, prata med en huskonstruktör.

Men ta det lugnt, detta är en operation som många gjort i sina egnahem, ta bara kontakt med rätt personer så kommer detta gå plättlätt.

5. G
    Medlem · 3 inlägg

grongolingen

Medlem
    Tack för svar!
    Många bra frågor som jag inte har koll på, men jag jagar rätt personer kommande vecka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.