Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygganmälan kamin svartbygge

1. M
    Medlem · Stockholms län · 30 inlägg

mrcooper89

Medlem
    Jag vill installera kamin i ett hus som saknar murstock och har då gjort en bygganmälan på min kommuns hemsida. Jag har då fått ett mail att jag ska komma in med kompletterande information som t.ex planritning där kaminens placering är inritad. Tyvärr misstänker jag att en tillbyggnad på huset (ett sovrum) har tillkommit utan bygglov för ca 20 år sedan och jag undrar om jag bör rita med den tillbyggnaden på planritningen eller ska jag helt enkelt låta bli att rita med den?

Vad jag förstår så är ett så gammalt svartbygge preskriberat men jag är rädd att det ändå kan orsaka problem för min installation av kamin. Eller kan de tvinga mig riva tillbyggnaden i värsta fall?

Jag låter hellre bli att sätta in kaminen om det finns risk att sovrummet ryker

2. LaszloToth
    Nybyggare · Borås · 208 inlägg

LaszloToth

Nybyggare
    Jag skulle skicka in en rättelse, dvs rätt planlösning så som huset ser ut idag. Då har du försökt göra rätt för dig iaf!

Förmodligen kollar inte handläggaren gamla ritningar ens

3. M

mrcooper89

Medlem
    Menar du en rättelse där jag observerar handläggaren på att det inte ser ut som det ska eller bara att jag skickar in en ritning där Det ser ut som det faktiskt gör och inte säger någonting?

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 6 546 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Varför inte bara rita in den på ritningen som kommunen har, det gjorde jag när jag gjorde en likadan bygganmälan...

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 447 inlägg
    Väck inte den björn som sover... Rita som det ser ut idag med kaminen på önskad plats bara.

6. G
    Husägare · Södra sverige · 33 inlägg

Gurrakrog

Husägare
    Börja begära ut vad kommunen har på ditt hus.
    Då ser du vad de har, de kanske inte ens har allt eller alla ritningar.

Jag gjorde detta på stadsarkivet.
    Enligt dem så stämmer inte allt och mycket hade försvunnit vid kommunsammanslagningar och flyttar av arkiv...

Allt de hade var ritningen från före huset byggdes och ett bygglov på uterummet från 90-talet.

Ritningen stämmer inte med verkligen men de va tydligen väldigt vanligt enligt kommunen, dvs de har ingen möjlighetatt kontrollera hur det var ursprungligen inomhus enligt bygglovet från 50-talet på mitt hus ...

Redigerat 15 aug 16:30
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 13 003 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Vid prövningen så ska kommunen utgå från hur huset faktiskt ser ut så det är de handlingar som du ska skicka in.

En svartbyggnation preskriberas efter 10 år och tolereras då av samhället. Den är oproblematisk.

Typiskt sett kan det bara bli ett problem i två fall: Om svartbygget har gjort byggnaden planstridig så blir det problem att få nya bygglov för att ändra på byggnaden. Och om svartbygget utgör än ändrad användning av en byggnad som inte var en bostad så att den har tagits i bruk som bostad så får du inte genomföra bygglovsbefriade åtgärder som är länkade till en- eller tvåbostadshus, t ex friggebodar, attefallsåtgärder och parkeringsplatser. (Finns ett HD-fall som gav det senare som är lite konstigt egentligen men så är praxis numera.)

8. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 053 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    När köpte du huset?
    Svartbygge kan vara dolt fel, och då kan säljaren stå för kostnaden att rätta till det. T ex bygglovskosgnader mm

9. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 1 418 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Om tillbyggnaden är 20 år gammal spelar det ingen roll om den var svart då. Den är vit nu.

10. M

mrcooper89

Medlem
    Var/hur begär jag ut det kommunen har på mitt hus? Kan jag be personen som mailade mig och bad om kompletterande information eller finns det någon speciell instans man ska vända sig till?

• Laddar…
  11. M

mrcooper89

Medlem
    Menar du att jag i så fall skulle behöva söka bygglov för den delen av huset i samband med att installera kaminen? För det låter inte speciellt intressant. Då låter jag nog hellre bli

12. Düsseldorff

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Det spelar ingen roll. Kommunen är skyldig att hantera all inkommande kommunikation korrekt. Hamnar den fel ska de skicka den rätt.

• Laddar…
  13. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 053 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Nej, den är fortfarande svart, men kommunen har inte längre möjlighet att komma med sanktionsavgift eller kräva återställning

14. M

mrcooper89

Medlem
    Jag har bott här i två år. Är man inte skyldig att kolla upp sådan själv då?

• Laddar…
  15. Düsseldorff

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Ja, precis. Vad är det du försöker göra? Påstå att jag använder slanguttrycken "svart" respektive "vit" i byggsammanhang fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.