Byggahus.se

Bygganmälan för rivning av vägg utan ritningar?

1. J
    Medlem Nivå 5
    Ska riva en vägg och fått in offerter men står och stampar och väntar svar från kommunen kring att göra en bygganmälan eller inte.
    Enligt kommunen vars jag fått ritningarna ifrån, så kan vet man inte om väggen är bärande eller inte och ber mig göra en bygganmälan och konstruktionsritning från en konstruktör.

När jag pratar med kommunen så rekommenderar dom att jag ska kontakta en konstruktör, vilket inte är det lättaste i Borås då det inte finns några här, dessutom kostar en konstruktör ofantligt mkt pengar.

Dom 3 företagen som gett mig offert utgår från att den är bärande och kommer lägga en lämplig balk med stöttor på sidorna.
    Dessa 3 höjer på ögonbrynen när jag förklarar vad kommunen begär av mig i form av bygganmälan och konsturtörsritningar för att påvisa att balken har rätt bärighet m.m. för den väggen, och tycker det är långsökt för en så liten vägg som ska rivas.

Väggen som ska rivas är ca 1,4 meter bred och ligger nästan i mitten av huset, bifogar dom ritningar som jag har fått.

Så jag står frågande om det verkligen ska behövas göra en bygganmälan med konstruktörsritningar och hela den historian eller om jag bara ska låta arbetet börja direkt.

Vad säger ni?

Jag har ringat in väggen på undervåningen som ska rivas.
    Och det inringade på övervåningen är den hela väggen som står kvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ritningar.jpg

2. I
    Medlem · Nivå 13
    Om väggen är bärande behövs bygganmälan. Alltså anlitar du en konstruktör som får avgöra detta.

3. J
    Medlem Nivå 5
    Och vart hittar jag en konstruktör?

4. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Och vad tror du det kostar om du gör fel och kåken rasar?
    Så "ofantligt dyra" är inte ingeniörerna, Det är ju inte något särskilt kvalificerat jobb. Vilken nybakad byggnadsingeniör som helst ska kunna klara det på en halvtimma.

5. V
    Medlem · Nivå 9
    Väggen ser inte bärande ut. Den tvärgående väggen i mitten av huset ser ut som bärande.

hur tjock är väggen?

6. J
    Medlem Nivå 5
    Väggen är ca 15-16 cm tjock.

7. V
    Medlem · Nivå 9
    Klurigt

Fråga någon av byggfirmorna om de har nån kontakt som kan göra beräkningar. Då kan de ansvara för både bygge och dimensionering.

Om det är en bärande vägg