Hej,

Precis samma dag som vi kom hem från BB får vi återkoppling på vår bygganmälan om attefallshus och jag har lite svårt att förstå om kommunen har rätt i sak. Kommunen har även dragit ut på återkopplingen med över 3 månader.. Hoppas jag kan få lite hjälp här hur jag ska göra med min byggnation, lite mycket att tänka på nu..

Detta har jag skickat in (som berör kommunens synpunkter):

Ritningar av ett förslaget attefallshus med planlösningar och fasadvyer i svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnadsritning som visar placering av ett komplementbostadshus nära gränsen till en angränsande fastighet och sluttande terräng.
Skapa konto

Satellitbild över tomten med måttangivelser relaterat till planerat attefallshus och befintligt hus.
Skapa konto

Kommunens svar:

Din anmälan behöver kompletteras och ändras
Hej!
Du har valt att placera komplementbyggnaden 0,5 m till grannfastighet Tyresö 1:493. Vår bedömning är att
åtgärden inte är lämplig på den avsedda platsen dels för att avståndet är mindre än 1 meter samt avståndet
mellan kompletmenybostadshuset och huvudbyggnaden är för stor. För att en komplementbyggnade ska
vara lovbefriad ska den placeras inom omedelbar närhet till huvudbyggnaden och får inte omfatta
markåtgärder som förändrar höjdläget. Enheten kan även konstatera att byggnaden är placerad på sluttande
terräng och 4,5 meter från allmänplatsmark. Byggnadshöjden ska räknas från den medelmarknivå som
marken har invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmänplatsmark ska
bereäkningen utgå från från den allmänna platsen mdelnivå invid tomten. Dom mätpunkter vi har att utgå
ifrån enligt fullständiga nybyggandskartan stämmer inte överens med det som har redovisats.

Sedan saknas det:

• Angöringsväg från komplementbostdashustet till förråd.
  • Parkeringsplats behöver redovisas.
  • Angöringsplats för bil.
  • Friytor.

Frågeställning

Det är några saker jag inte har koll på då jag trodde att det jag hade skickat in redan följde regelverket för attefallshus.

• Har kommunen rätt att inte godkänna 0,5 m även om grannen godkänner detta?

• Huset ska placeras i omedelbar närhet och i hemfridszon vilket jag tycker det gör. Har kommunen rätt i att 20 m är för långt?

• Är vägen "allmänplatmark"? Har verken hört eller sett om denna påstådda 6 m regel. Stämmer detta att medelmarknivån för huset ska räknas från vägen.

Jag känner mig lite uppgiven... Har ni några lösningar?

Tackar så hemskt mycket för all hjälp vi kan få just nu!

• Gilla
Janne54Jonsson
  • Laddar…
1. Ja de kan neka 0,5 meter pga att du kan inte underhålla byggnaden från din egna fastighet.

2. finns praxis på detta med avstånd men kommunen gör en helhetsbedömning

3. Det utgår från byggnadsstadga eller riktlinjer med trafiksäkerhet? Just medelmarknivå från gata är ganska vanligt förekommande.

• Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
R
Är vägen "allmänplatmark"? Har verken hört eller sett om denna påstådda 6 m regel.
En väg (gata) är en allmän plats, se Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns.../planbestammelser/anvandning-av-allman-plats/

"Med allmän plats menas ett område som är avsett för ett gemensamt behov. När kommunen är huvudman för en allmän plats ska användning alltid anges och om huvudmannaskapet är enskilt får användningen anges. Exempel på allmänna platser är gata, torg eller park."

Så här står det i Plan- och byggförordningen 1 kap. 3 § (gäller som lag):
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...plan--och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338

"Byggnadshöjden ska räknas från den medelnivå som marken har invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat."

• Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
Jag trodde att attefallare måste vara 4,5 meter från tomtgränsen?

1. Ja, du ska kunna underhålla byggnaden utan att beträda grannens fastighet.

2. Kommunen kan göra bedömningen att 20 m inte är omedelbar närhet. En bedömning görs i varje enskilt fall.

3. Har @rolflidvall givit bra svar och hänvisningar till.

Du kan välja att revidera (och komplettera) din ansökan i enlighet med kommunens granskningsutlåtande för att få ett godkännande.

Anser du däremot att kommunen är ute och cyklar och gör felaktiga bedömningar ber du att få ärendet prövat med befintlig utformning/placering, och vid avslag på startbeskedet överklagar du beslutet till högre instans (Länsstyrelsen) som gör en ny granskning.

Det går även att söka bygglov för byggnaden, men då prövas det efter ett annat regelverk. Du får te x inte överstiga fastigheten byggrätt, placering på prickad mark får inte förekomma mm. Bestämmelser finns i detaljplanen för området.

Här kan du läsa mer om Attefallshus. Här finns bl a mer info kring begreppet ”i omedelbar närhet”.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/

Du nämner att handläggning dragit ut på tiden, det kan medföra att kommunen blir skyldig att reducera avgiften för anmälan. Något att hålla koll på. Mer att läsa här;

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/avgifter/avgiftsreduktion/

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Jag trodde att attefallare måste vara 4,5 meter från tomtgränsen?
Kan placeras närmare fastighetsgräns om du får medgivande från grannen (samma gäller Friggebod).

• Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
En väg (gata) är en allmän plats, se Boverket:
[länk]

"Med allmän plats menas ett område som är avsett för ett gemensamt behov. När kommunen är huvudman för en allmän plats ska användning alltid anges och om huvudmannaskapet är enskilt får användningen anges. Exempel på allmänna platser är gata, torg eller park."

Så här står det i Plan- och byggförordningen 1 kap. 3 § (gäller som lag):
[länk]

"Byggnadshöjden ska räknas från den medelnivå som marken har invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat."
Ett tillägg:

En väg i bemärkelsen mark planlagd som lokalgata eller annan typ av gata är allmän plats ja. Däremot så kan ju vägar som rent fysiskt är vägar också vara kvartersmark i detaljplan.

Sen finns det nog ingen anledning att misstro kommunen om de påstår att det är allmän plats. Det är ju något som är väldigt enkelt kontrollerat i detaljplanen.

• Gilla
dank och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Jag tänker att jag flyttar in det på från vägen 1,5 m samt flyttar in det 0,5 m från grannen så kommer det att komma något närmre huvudbyggnaden.

Jag har trott att tanken med "Omedelbar närhet" har att göra med hemfridszonen inte ska bli större (läst i något rättsfall) och med tanke på att det här är ett tätbebyggt område så tycker jag att hela tomten är varje fastighets hemfridszon. Inte vill jag att någon ska gå in på vår tomt och gå där.

Vägen är kommunal väg så det är ingen tvekan om det. Det jag funderade på var "allmänplatsmark" då jag tolkade det mer som en gräsyta/användbar mark till annat än fordon. Men med väg inkluderad så är det korrekt av kommunen.

• Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
U
G gimmok skrev:
Tack för alla svar!

Jag tänker att jag flyttar in det på från vägen 1,5 m samt flyttar in det 0,5 m från grannen så kommer det att komma något närmre huvudbyggnaden.

Jag har trott att tanken med "Omedelbar närhet" har att göra med hemfridszonen inte ska bli större (läst i något rättsfall) och med tanke på att det här är ett tätbebyggt område så tycker jag att hela tomten är varje fastighets hemfridszon. Inte vill jag att någon ska gå in på vår tomt och gå där.

Vägen är kommunal väg så det är ingen tvekan om det. Det jag funderade på var "allmänplatsmark" då jag tolkade det mer som en gräsyta/användbar mark till annat än fordon. Men med väg inkluderad så är det korrekt av kommunen.
tror du tänker på allmän Parkmark :)
Det jag känner lite tvivelaktighet till är den punktlista de ger i slutet av sitt svar. Med angjord parkering mm. till attefallaren.

• Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Noell skrev:
Ett tillägg:

En väg i bemärkelsen mark planlagd som lokalgata eller annan typ av gata är allmän plats ja. Däremot så kan ju vägar som rent fysiskt är vägar också vara kvartersmark i detaljplan.

Sen finns det nog ingen anledning att misstro kommunen om de påstår att det är allmän plats. Det är ju något som är väldigt enkelt kontrollerat i detaljplanen.
En kommentar som troligen inte heller berör TS men som är lite kul: En väg som ligger på mark som är detaljplanerad som lokalgata men där huvudmannaskapet för allmän plats är enskilt och någon gemensamhetsanläggning för vägen aldrig har bildats enligt anläggningslagen av Lantmäteriet är inte allmän plats. Den blir först allmän plats när gemensamhetsanläggningen väl har vunnit laga kraft.

Denna status uppstår rätt ofta under ett antal år vid nyexploatering.

• Gilla
Pergoteborg och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
tror du tänker på allmän Parkmark :)
Det jag känner lite tvivelaktighet till är den punktlista de ger i slutet av sitt svar. Med angjord parkering mm. till attefallaren.
Ja men precis! Det var så jag tänkte. Kan försöka skylla på lite sömnlöshet nu, men det vore en falsk bortförklaring. :crysmile:

Ja, jag är inte riktigt med på vad som menas men "Parkering" och "Angöringsplats för bil". Det syns ju tydligt att det finns en parkering och den är inom 25 m samt att lutningen är 1:16,6 (före revidering). Vad är det jag missar?

Angående byggnadshöjd så finns det definerat i två domar från MÖD, 2019?
Det där med omedelbar närhet var intressant då det aldrig verkar ha prövats i högre instanser. Om du har tid så kan du alltid driva det.

Tyvärr är det inte ovanligt med väldigt märkliga svar från Tyresö kommun, och dom blir bara värre och värre.

• Wow
  • Gilla
Fuskbyggar'n och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En kommentar som troligen inte heller berör TS men som är lite kul: En väg som ligger på mark som är detaljplanerad som lokalgata men där huvudmannaskapet för allmän plats är enskilt och någon gemensamhetsanläggning för vägen aldrig har bildats enligt anläggningslagen av Lantmäteriet är inte allmän plats. Den blir först allmän plats när gemensamhetsanläggningen väl har vunnit laga kraft.

Denna status uppstår rätt ofta under ett antal år vid nyexploatering.
Intressant. Vad grundar man detta på, vet du? För oavsett om det har blivit utbyggt så är det ju allmän plats som är den tillåtna användningen. Du kan ju tex inte räkna in ej utbyggd allmän plats inom din tomt/fastighet även om du brukar den som tomt, tex för bya av fastighetsstorlek.

Sen är det såklart vilda västern med den faktiska användningen av allmän plats med enskilt huvudmannaskap. Men ja, det är ju inte ianspråktaget för syftet.

O
M MetteKson skrev:
1. Ja, du ska kunna underhålla byggnaden utan att beträda grannens fastighet.

2. Kommunen kan göra bedömningen att 20 m inte är omedelbar närhet. En bedömning görs i varje enskilt fall.

3. Har @rolflidvall givit bra svar och hänvisningar till.

Du kan välja att revidera (och komplettera) din ansökan i enlighet med kommunens granskningsutlåtande för att få ett godkännande.

Anser du däremot att kommunen är ute och cyklar och gör felaktiga bedömningar ber du att få ärendet prövat med befintlig utformning/placering, och vid avslag på startbeskedet överklagar du beslutet till högre instans (Länsstyrelsen) som gör en ny granskning.

Det går även att söka bygglov för byggnaden, men då prövas det efter ett annat regelverk. Du får te x inte överstiga fastigheten byggrätt, placering på prickad mark får inte förekomma mm. Bestämmelser finns i detaljplanen för området.

Här kan du läsa mer om Attefallshus. Här finns bl a mer info kring begreppet ”i omedelbar närhet”.

[länk]

Du nämner att handläggning dragit ut på tiden, det kan medföra att kommunen blir skyldig att reducera avgiften för anmälan. Något att hålla koll på. Mer att läsa här;

[länk]
Fast är det verkligen ett krav att du på egen fastighet ska kunna underhålla din byggnad? Går ju att lösa på andra sätt med servitut etc. Svårt att se att kommunen nekar startbesked endast pga. denna anledning om TS nu har tillstånd från berörd fastighetsägare. Eller finns det nya domar som tar upp just detta?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.