Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byggande av lätt friggebod

1. V
    Medlem · 96 inlägg
    Hej!

jag ska bygga en friggebod som av olika anledningar behöver vara så lätt som möjligt! För förtydligande jag vill ha tips på hur man bygger med så låg vikt som möjligt.

Huset i sig kommer vara ca 6m långt och 2,6 m brett. Det är tänkt som boende med en vedkamin som primär uppvärmning och lite golvvärme som sekundär.

Reglar för väggarna har jag tänkt 45x90 träreglar men funderar lite på metallprofiler istället, osäker på hur dem jämförs hållfasthetsmässigt.

Så som jag har tänkt väggkonstruktionen, börjandes inifrån, så ser den ut såhär: tunn gips, åldersbeständig plast, reglar, stenull imellan reglarna och nu blir det klurigt. Jag har tänkt ut att jag tror plåtfasader är det lättaste att bygga med och helst skulle jag ju bara villa smälla upp någon form av korrigerad plåt som är snygg liggandes rakt på reglarna men något säger mig att man kanske behöver en vindskiva eller dylikt för att göra rätt, vilket tyvärr medför vikt.

Helst vill jag ha träpanel utanpå och inuti med pga vikten har jag gett upp på den tanken.

Jag börjar såhär med väggarna eftersom jag ser det svårt att spara vikt i golvet och eftersom att väggarna kommer sedan. Men om du har någon superade för ett lågviktsalternativ för ett isolerat golv så säg till!

även värt att nämna är att jag kollat på ”sandwichpaneler” men uteslutit dem pga priset.

tack på förhand!

2. T
    Medlem · 109 inlägg
    Av nyfikenhet, varför har du så tuffa viktkrav? Ska googla/klura lite på ev. lösningar.

Vad har du för krav på isolering/komfort?

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 334 inlägg
    Tunn gips på innerväggarna kommer inte att funka. Det kommer att gå hål så fort du stöter i med något...
    Korrugerad plåt på ytterväggarna borde funka. Vindskiva behövs inte, men väl vindduk som knappt väger något.

4. T
    Medlem · 109 inlägg
  5. J
    Husägare · Stockholm · 221 inlägg

Jerald Stuartson

Husägare
    Det är ju bra om du specar varför du skall ha låg vikt för att ge bättre feedback.

Jag har en gång i tiden konstruerat både tåg och båtar och där är alltid en låg vikt av stor vikt. Där kan du finna inspiration.

• Laddar…
  6. V
    Medlem · 96 inlägg
    Hej, för att stilla alla nyfikna så ska huset byggas likt en husbil bak på ett lastbilschassi, därför behöver vikten vara låg för att inte krångla med körkort etc.

stålprofiler känns tilltalande men hur fungerar dem om man tänker hållfasthet och isolering. Metall leder ju värme bra och blir inte då reglarna till köldbryggor?

7. V
    Medlem · 96 inlägg
    Du har nog rätt i ömtåligheten o väggarna men jag har svårt att hitta något annat, kanske en 3mm mdf skiva bakom den tunna gipsen?

Vindduk var en bra idé!

8. T
    Medlem · 109 inlägg
    Masonitskivor i innerväggar?

9. V
    Medlem · 96 inlägg
    Ja de får nog bli så, hur kan man göra den ”snygg”?

10. useless
    Plywood är nog det bästa att bygga innerväggar av om det ska vara någorlunda billigt och lätthanterligt.

11. V
    Medlem · 96 inlägg
    Ja plywood mot masonit inomhus är ju av likartad vikt och svårigheten, men något svårt att få det snyggt, eller liknande en ”vanlig” vägg i någon form

12. T
    Medlem · 109 inlägg
    Troligtvis bättre att göra som useless föreslår att köra med plywood, tunna av vettig kvalitet är både hyfsat hållbart och lätt att måla snygga alternativt låta dem vara som de är.

13. C
    Medlem · 12 677 inlägg
    Var ju ett avsnitt av Husdrömmar förra året där de byggde ett sådant hus:
    https://www.byggahus.se/husdrommar-tiny-house-pa-hjul

Om jag inte minns fel framgick det av programmet att det finns en aktiv "community" som pysslar med sådant. Antar att de hänger någonstans på Internet och diskuterar sina byggen. Har ingen aning om var, annat än att det inte verkar vara här på BH iallafall, men hittar man bara rätt så borde det ju finnas massvis med information och erfarenheter att hämta.

14. V
    Medlem · 96 inlägg
    Ja jag såg det avsnittet, fick lite idéer men också lite sånt som avskräcker, typ en inredning där tak väggar golv och möbler är i plywood. Jag kanske får leta lite efter det här communityt

15. useless
    Det går att måla eller tapetsera på plywood.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.