Välkommen till mitt lilla växthusprojekt!
Har haft stor hjälp av tidigare trådar, bland annat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-vaexthus-i-laerk.189904/page-8#post-1572864
I samma anda tänkte dokumentera lite här hur det går så kanske fler vilsna själar kan hitta guidning i sina projekt!
Tätare uppdateringar kommer komma på ett dedikerat instagram konto, https://www.instagram.com/miljonermelonervaxthus?igsh=b2l4amkzajZpOTc0
Så till objektet:
Det är inte lätt för en amatör att navigera sig genom djungeln av byggregler, hållfasthet och grundbeatbetning. Jag hoppas att med mina inlägg kunna hjälpa andra att förhoppningsvis bygga ett lika fint och välfungerande växthus som jag gjort. Eller i värsta fall avskräcka er och komma med bra lärdomar om saker att undvika i era projekt
Design:
Mina designbegränsningar har varit dels glasen som är 1400mm långa och höjdbegränsing på 2,5m för att passa in på tomten. Jag strävar också efter att växthuset ska se så nätt ut som möjligt, vara lätt att tillverka med enkla medel samt så billigt det bara går!
Så till dom tekniska detaljerna:
Dimensionerna är 2,5 x 4,5 m med dörrar på båda kortsidorna. Gången i mitten är nedsänkt så takhöjden är bara 2,4 m. Nästan alla reglar är 45x70 förutom dörrposter och hörn som är 70x70,
Fönstren är återbrukade 4mm glad från ett gammalt kommersiellt växthus, dessa fäster jag på väggar och tak med "klämlister" på långsidor och tak för att ge et bra fuktskydd för stommen och för att inte belasta glasen i onödan. Tänker även lägga till plattjärn i hörnen efter behov om det krävs extra stabilisering.
Öppna frågetecken just nu är:
Var borde jag ha tryckimpregnerat eller var får jag tag på vettigt virke?
Klämlisterna blir rätt exponerade, borde jag dimensionera upp dessa?
Hur tillverkar jag metallbeslag att hålla fönstren i nederkant?
Tegel eller putsad leka och hur djupt behöver jag gräva egentligen?
#växthus #byggaväxthus
Har haft stor hjälp av tidigare trådar, bland annat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-vaexthus-i-laerk.189904/page-8#post-1572864
I samma anda tänkte dokumentera lite här hur det går så kanske fler vilsna själar kan hitta guidning i sina projekt!
Tätare uppdateringar kommer komma på ett dedikerat instagram konto, https://www.instagram.com/miljonermelonervaxthus?igsh=b2l4amkzajZpOTc0
Så till objektet:
Det är inte lätt för en amatör att navigera sig genom djungeln av byggregler, hållfasthet och grundbeatbetning. Jag hoppas att med mina inlägg kunna hjälpa andra att förhoppningsvis bygga ett lika fint och välfungerande växthus som jag gjort. Eller i värsta fall avskräcka er och komma med bra lärdomar om saker att undvika i era projekt
Design:
Mina designbegränsningar har varit dels glasen som är 1400mm långa och höjdbegränsing på 2,5m för att passa in på tomten. Jag strävar också efter att växthuset ska se så nätt ut som möjligt, vara lätt att tillverka med enkla medel samt så billigt det bara går!
Så till dom tekniska detaljerna:
Dimensionerna är 2,5 x 4,5 m med dörrar på båda kortsidorna. Gången i mitten är nedsänkt så takhöjden är bara 2,4 m. Nästan alla reglar är 45x70 förutom dörrposter och hörn som är 70x70,
Fönstren är återbrukade 4mm glad från ett gammalt kommersiellt växthus, dessa fäster jag på väggar och tak med "klämlister" på långsidor och tak för att ge et bra fuktskydd för stommen och för att inte belasta glasen i onödan. Tänker även lägga till plattjärn i hörnen efter behov om det krävs extra stabilisering.
Öppna frågetecken just nu är:
Var borde jag ha tryckimpregnerat eller var får jag tag på vettigt virke?
Klämlisterna blir rätt exponerade, borde jag dimensionera upp dessa?
Hur tillverkar jag metallbeslag att hålla fönstren i nederkant?
Tegel eller putsad leka och hur djupt behöver jag gräva egentligen?
#växthus #byggaväxthus
Har börjat gräva grunden för hand nu. Kommer gräva 3x5 meter och 60 cm djupt. Bor i södra skåne och hoppas att det räcker. Vill helst slippa gjuta dyra u-block och betongsulor så planen just nu är att bara ha armerade lecablock rätt på 20cm bärlager. Hoppas det funkar håll tummarna för mig!
Är det fler som är igång och bygger så fyll gärna på med hur ni gjort grunden
Är det fler som är igång och bygger så fyll gärna på med hur ni gjort grunden
Färdiggrävt! Blir bara ca 50 cm men bor i zon 1- så tjäle är inte så vanligt
Jag lever kanske också på illusionen att leca grunden och växthuset kommer hålla ihop så bra och mest flyta på 15-20cm makadam, vi får väl se.
Hittade en bra deal på vajerarmering på rulle. Tänkte ursprungligen ha bistål men den lilla infon jag hittar verkar tycka att en sådan vajernätssrmering funkar lika bra, speciellt i mitt fall utan spårning i lecablocken.
Inköpslista för grund:
2 m3 dränerande grus
126 lecablock
350 kg puts och bruk B !!! ( Vad i helvete) Och detta är utan att räkna med det som krävs för putsningen som jag förstår det... Bra lärdom i alla fall, fan vad det går bruk.
Aktuella frågor:
Behöver jag en kompakteringsmaskin för gruset
Funkar vajernät lika bra
Jag lever kanske också på illusionen att leca grunden och växthuset kommer hålla ihop så bra och mest flyta på 15-20cm makadam, vi får väl se.
Hittade en bra deal på vajerarmering på rulle. Tänkte ursprungligen ha bistål men den lilla infon jag hittar verkar tycka att en sådan vajernätssrmering funkar lika bra, speciellt i mitt fall utan spårning i lecablocken.
Inköpslista för grund:
2 m3 dränerande grus
126 lecablock
350 kg puts och bruk B !!! ( Vad i helvete) Och detta är utan att räkna med det som krävs för putsningen som jag förstår det... Bra lärdom i alla fall, fan vad det går bruk.
Aktuella frågor:
Behöver jag en kompakteringsmaskin för gruset
Funkar vajernät lika bra
Tack! Slarvigt uttryckt av mig men tänkte bara använda ett ganska finkornigt makadam och skippa "sättsand" eller vad man ska kalla det. Lägger nog lite bruk under lekan som kommer fixera makadammet och agera "grus" eller vad man ska kalla detFarstatjej90 skrev:
Kul projekt! Jag vill göra något liknande nästa år. Så fortsätt uppdatera så är jag evigt tacksam i framtiden.
Finns ett avsnitt i "It's not easy being green" , säsong 1 avsnitt 2 där de gör just det. De krossade en massa glasflaskor och sintrade skärvorna att ha som värmelagrande medium. Avsnittet finns på thepiratebay.org och även på youtube men då får du använda en VPN för BBC blockar det utanför storbrittannien.M maria01 skrev:
haha vad kul jag har alla avsnit av serien på hårdisk ladda ner dom för 15 år sen nuKapsyl skrev:
Finns ett avsnitt i "It's not easy being green" , säsong 1 avsnitt 2 där de gör just det. De krossade en massa glasflaskor och sintrade skärvorna att ha som värmelagrande medium. Avsnittet finns på thepiratebay.org och även på youtube men då får du använda en VPN för BBC blockar det utanför storbrittannien.
Att gräva en 20-30 centimeter djup ränna i kanterna är enkelt och det gör också att makadammen till grunden ligger stabilt (och du behöver inte känna dig orolig en tuff vinter). En rulle markduk är inte heller fel att använda
Tänker du utöver dom 50 cm jag redan grävt eller menar du att det är lugnt som det är?V viktigt skrev:
Om det hade varit hos mig hade jag gjort rännan också, både för att säkra mot tjälen men också för att ha en stabil del för makadammen att ligga i så man inte råkar röra den vid bygget. Men det är olika förutsättningar överalltDynamit Harry skrev:
Kul, har ett liknande projekt på gång, så jag ser till att följa här och på insta. Tack för att du delar med dig!
Geoduk och första två makadam-lassen på plats!
Har börjat få kalla fötter på min ursprungliga plan att bara sätta lecablocken direkt på dräneringslagret.
Det är trots allt väldigt fin lerhaltig odlingjord jag bygger på. Exemplarisk att odla på men långt ifrån dom stumma sand/grusjordarna som ska vara bra att bygga på. Jag är också rädd att första skiftet som hamnar ca 30 cm under marknivå kommer utsättas för krafter i sidled som en 12 cm lecamur kanske inte är lämpad för.
Så min nya plan är att göra en armerad betongsula, men den för med sig egna problem. Huvudspåret att att i såna fall göra en sula för ytterväggarna ca 20 cm bred och 12 cm hög. Men då hamnar inte längre lecablocken för odlingslådorna i linje med lecablocken i ytterväggen och försvårar integreringen av dessa. Höjden på sockeln påverkas också och det riskerar att bli en väldig massa sågande av lecablock...
Alla tips om höjd på sula eller integration av innerväggar/odlingslådor är välkomna! Alternativa lösningar till betongen får ni också gärna dela med er av!
Ska också börja dokumentera alla kostnader och inköp så hoppas jag kunna dela med mig av dessa vid projektets slut
Har börjat få kalla fötter på min ursprungliga plan att bara sätta lecablocken direkt på dräneringslagret.
Det är trots allt väldigt fin lerhaltig odlingjord jag bygger på. Exemplarisk att odla på men långt ifrån dom stumma sand/grusjordarna som ska vara bra att bygga på. Jag är också rädd att första skiftet som hamnar ca 30 cm under marknivå kommer utsättas för krafter i sidled som en 12 cm lecamur kanske inte är lämpad för.
Så min nya plan är att göra en armerad betongsula, men den för med sig egna problem. Huvudspåret att att i såna fall göra en sula för ytterväggarna ca 20 cm bred och 12 cm hög. Men då hamnar inte längre lecablocken för odlingslådorna i linje med lecablocken i ytterväggen och försvårar integreringen av dessa. Höjden på sockeln påverkas också och det riskerar att bli en väldig massa sågande av lecablock...
Alla tips om höjd på sula eller integration av innerväggar/odlingslådor är välkomna! Alternativa lösningar till betongen får ni också gärna dela med er av!
Ska också börja dokumentera alla kostnader och inköp så hoppas jag kunna dela med mig av dessa vid projektets slut