Byggahus.se

Bygga växthus: grund, inredning, uppvärmning

1. O
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag är nybörjare på växthus, så har ett gäng frågor av olika slag, kan du svara på nån skulle jag bli superglad!

Jag planerar att köpa ett Willab Maxi 4 11,7 kvm stort växthus, och fästa det i marken med tillhörande sockel och nedgjutningsjärn. Tanken är att använda det främst till lusthus, därav vill jag ha trevligt golv inuti - jobbar helst med trä så det verkar lockande. För att hålla värmen bättre tänkte jag även isolera golvet. Så till frågorna:

1. Hur djupt bör man gräva ur för att få plats med bjälklag och isolering? Vad rekommenderar ni för slags isolering? Dränering under?

2. Eftersom tryckimpregnerat virke avger giftiga ångor känns det inte helt rätt att ha inuti växthuset, så frågan är vad man ska ha istället? Sibirisk lärk eller annan obehandlad trall? Kan bjälklagen fortfarande vara tryckt eller ska man köpa obehandlade reglar och behandla?

3. Blir växthus helt täta mot regn? Tänkte ha lite mysbelysning i taket och funderar på om man bör ha IP44 eller om vanliga inomhusarmaturer funkar? Läste nånstans att man bör täta med silikon i taket för att få det helt tätt, stämmer det?

4. Säg att man skulle vilja värma upp växthuset till rumstemperatur nån enstaka kväll på höst/vår (zon 1), tror ni det är möjligt med en enkel 2 kW byggfläkt? Har ingen riktig uppfattning om hur mycket energi det skulle gå åt...

Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning,
    Olof