Byggahus.se

Bygga växthus av gamla fönster

1. O
    Medlem · 16 inlägg

ombyggare

Medlem
    Hej

Jag är en inom bygg och renovering amatör och en smula naiv då jag alltid påbörjar lite större projekt än jag har kunskap om

Tänkte bygga ett växthus (enklast möjliga) för odling. Har fått gamla fönster och tänkte börja med leca block. Bor längst i söder där det typ aldrig snöar och marken fryser lite vart tionde år, men kan blåsa rejält.

Som jag förstått det behöver jag gräva och lägga grus där jag ska placera lecablocken.
    Hur tjockt med grus? Hur djupt måste det vara? Vill gräva så lite som möjligt. Förstår inte hur jag ska få det rakt??? Bästa sättet? Tomten lutar men det är knappt synbart.
    Sen reglar jag upp med en regel längs lecablocken sen för varje fönster… Tänkte ha snedtak i kanalplast. Vilken storlek på reglar samt regeln som kanalplasten ska fästas i?

Der är gamla 70 tals fönster. Sånna som man öppnar när man ska putsa emellan. Min tanke är att öppna upp dem helt så att ett fönster blir två fönster.

Har gjort en första grov skiss som är allt annat än skalenlig.

Tar gärna emot alla tips, idéer och kunskap ni har om detta.

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 705 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Kul projekt !
    Man brukar ju säga att man skall ha ett rejält lager med dränerande botten, men för ett växthus borde säg 5 cm räcka tycker jag. Lutningen parerar du antingen genom att gräva ur mer (djupare dike) där det är högre mark, eller bygga en "trappa". Se till att allt är i våg innan du börjar nästa fas annars blir det klurigt.

Om du skall använda ett fönster till två så tänk på att insidan av fönstren inte är gjorda för att vara på utsidan så att säga. Både vad gäller ytbehandling och avrinning, tätning osv

• Laddar…
  3. O
    Medlem · 16 inlägg

ombyggare

Medlem
    Tack! Hade inte kommit så långt att jag tänkt på avrinningen från det som varit innerfönster…

4. L
    Medlem · 1 inlägg

Linn Jensen

Medlem
    Hej! Kul projekt, har tänkt mig att göra ungefär samma så det var ju tråkigt att här inte var så många svar... Har du kommit längre i din idé?

5. O
    Medlem · 16 inlägg

ombyggare

Medlem
    Åh uppdatera gärna med hur det går. Jag har kommit så passa långt att jag insett att jag behöver hitta någon som kan hjälpa mig… Projektet är uppskjutet till efter sommaren. Lycka till med ditt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.