Byggahus.se

Bygga vägg med puts

1. G
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Håller på att inreda våran vind. Idag går skorstensstocken upp genom vinden, till denna hade vi tänkt bygga en vägg som avdelare. Nuvarande skorsten är putsad och skulle därför vilja förlänga den med en putsad vägg och senare måla/kalka denna + skorsten.

Vad skall man ha som underlag till detta?

* Cellplast, reglar och hönsnät (reverteringsnät)
    * Spån och nät
    * Gips nät

Förslag på hur man får denna vägg vit?

Hälsningar
    Jonas

2. MaZtoR
    Medlem Nivå 6
    Sätt inte något brandfarligt som cellplast/spån/reglar mot skorstenen är mitt råd.

3. G
    Medlem Nivå 6
    Ok. Stålregel verkar bra. Även fast inte skortstenen används för närvarande (bergvärme) kan det vara kul med öppen spis senare. Ligger dock kutterspån mot den just nu =(

Fäster puts på gipsplattor?

/Jonas

4. J
    Medlem Nivå 2
    Min sotares rekommendationer var att endast använda material som under många år/decennier tål återkommande höga temperaturer vid anslutning mot skorstenen. Har för mig att det från insidan pipan skulle vara minst 15-20 cm obrännbart och långvarigt värmetåligt mtrl. Gipsskivor rekommenderas inte då de av värme blir spröda(?) efter x antal år. Det som rekommendarades var Stålreglar, mineritskivor, stenull, stenmaterial, puts samt brandmonteringsskum.
    Tänk på att även om stenen i skorstenen är 15-20 cm tjock så kan faktiskt fogen i en så tjock skorsten spricka och bilda håligheter från pipa till utsidan muren och då kan det lätt bli brand i huset om en träregel står mot skorstenen.
    För att undvika detta bör man likt köldbryggor lägga fogarna till obrännbara skikt omlott så att nästa skikt skyddar om fogen till det andra skiktet falerar.

Vad gäller kutterspån direkt mot skorsten så är det ingen höjdare. Jag skulle vira ett lager med minst 45mm nätarmerad stenull runt skorstenen där spånet ligger om man ändå är uppe och springer på vinden någon gång.