Byggahus.se

Bygga ut: vad ska jag tänka på?

1. J
    Medlem · 247 inlägg

Jorg

Medlem
    Vi har ett fritidshus på cirka 30 kvm som vi har funderingar på att bygga ut med ett sovrum och ett badrum (finns i dag inget vatten indraget i stugan). Planerad utbyggnad på cirka 15 kvm.

Vad ska vi tänka på?
    Hur går vi tillväga?
    Vad ska vi börja med?
    Vilka kostnader kan det röra sig om?

Vår plan är att göra arbetet själva och vi har redan kollat upp kostnad för att ansluta till det kommunala vattennätet.

Är det någon som, mellan tummen och pekfingret, kan ge en liten hint om hur mycket en sådan utbyggnad kan komma att kosta?

2. B
    Medlem · 5 833 inlägg

Re: Bygga ut: vad ska jag tänka på?

Totalt skulle jag budgetera mellan 200 och 250 Kkr.  Bygger du själv minskar er kostnad med ungefär hälften.  Mitt nyckeltal baseras på två proffs som jobbar runt en månads tid.  Så snabbt bygger ni sannolikt inte själva.  Byggmaterial plus underentreprenad VA, och El kommer att kosta drygt 100 Kkr.

Jag betonar att detta är mycket grovt tillyxat.  Största osäkerheten med ditt projekt är att det är så litet.  Kostader för transporter, bygglov, byggställningar et.c. kanske blir större än normalt räknat per kvm.

Dessutom undrar jag om ni kommer att nöja er med att rakt av bara bygga ut de där 15 kvadraten.  När ni ändå drar in kommunalt VA:  Ska ni verkligen inte ha vatten och avlopp också i köket?  Och när ni ändå har elektriker i huset:  Varför inte rensa upp hela ert gamla elsystem?  Kommer det inte att se lite konstigt ut med nytt tak på bara utbygget?

3. J
    Medlem · 247 inlägg

Jorg

Medlem

Vi har räknat med att nöja oss med just dessa 15 kvm med tanke på husets nuvarande form och storlek och också läget på tomten.

Kommunal anslutning till VA kostar 90.000:-, därtill kommer grävning, ledningar, mm. Och visst bör vi väl dra in vatten och avlopp även i köket samtidigt, så där blir ju en viss extrakostnad.

El är nydraget på 80-talet, så vi räknar inte med att behöva göra något i den befintliga delen.

Taket är också det nylagt: svart plåttak (som ser ut som tegelpannor). Troligtvis kommer inte den nya utbyggnaden att ha samma höjd som det befintliga huset. Så vi kommer därför inte att lägga om hela taket.

4. B
    Medlem · 5 833 inlägg

Kommunens VA-avgift har jag inte räknat in i mina siffror.

5. J
    Medlem · 247 inlägg

Jorg

Medlem

Att bygga är sannerligen inte det blilligaste nöjet man kan ha ;)

Det ser ut att kosta mer att bygga dessa 15 kvm än det kostade oss att köpa både huset och marken...

Men samtidigt är det en standardhöjning som vi känner skulle ge mycket i både bekvämlighet och också förlänga säsongen för utnyttjande av fritidshuset, vilket ändå gör att det är värt investeringen.

6. B
    Medlem · 5 833 inlägg

Det är ingen glädjekalkyl jag gett dig. Jag har räknat på normal standard för ett hus som tål att bo i året runt. Det är en yttre ram som håller, utan att du behöver tumma på kvaliteten om du inte begår alltför vansinniga misstag.

Ju mer noga du planerar, och funderar igenom byggets konstruktion och arbetets gång, dess billigare blir det. När du kommit så långt som till färdig ritning kan du börja speca vilket material du måste köpa. Sen kan du begära in priser. Och först med verkliga anbud i din hand vet du hur rätt (eller fel) jag har gissat.

Just nu på vintern är för övrigt rätta tiden att fråga på pris hos hantverkarna. Nu - om någonsin - har de lågsäsong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.