Byggahus.se

Bygga ut timmerstuga - hur hanterar man sättningen?

1. U
    Medlem · 9 inlägg

UniktLik

Medlem
    Hej, jag uppförde sommaren 2019 en liten timmerstuga, 33m2, sadeltak, allt i ett enda rum.
    Planerar nu bygga ut stugan, gärna på tvären.

Nya timmerhus sätter ju sig, speciellt första åren, och fortsätter väl att röra på sig under fuktiga höstar och torra somrar under lång tid. Huset står ouppvärmt i yttre skärgården, så fuktvariationen är stor.
    Väggarnas spännskruvar satt riktigt löst i somras då jag var ut, jag spände då lite med lätt handkraft. Då jag sen var ut på hösten satt de som berget. Skulle gissa att huset satt sig 4 centimeter på bara ett år. Sättningen för ett timmerhus är klar när taknocken är i golvet, läste jag någonstans. :)

Undrar nu hur man borde beakta det här vid utbyggnad. Ett alternativ jag funderar över är att bygga ut på tvären av lösvirke. Då kommer takkonstruktionen att hänga ihop förstås och stockdelen av huset får inte längre utrymme att röra på sig. I värsta fall rör det på sig i alla fall och taket börjar läcka i skarven, tänker jag.

Takmaterialet är bitumenpapp i två lager, underlagspapp + shingel.

Andra alternativ är att bygga ut på längden, gärna så att sadeltaket ansluter jämnt till tillbyggnaden, för utseendets skull. Även då kan det bli lite knepigt i skarven tänker jag.

Den absolut säkra lösningen vore väl att bygga ut på längden, antingen högre eller lägre och låta taken överlappa.

Oroar jag mig i onödan?
    Har någon förslag på intressanta lösningar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.