3 232 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Bygga ut Q-märkt hus
Jag är intresserad av byggnadsvård och har just köpt ett Q-märkt soldattorp på 45 m2 + vind. I detaljplanen är fastigheten beskriven enligt nedan.
Finns det någon tydlig gräns för vad man behöver söka tillstånd om från kommunen? Får vi genomföra bygglovsbefriade åtgärder utan att ansöka om tillstånd?
Jag önskar att göra en tillbyggnad om cirka 10 kvm för att inhysa våtrum, som idag finns i befintlig byggnad. 15 m2 tillbyggnad är ju bygglovsbefriat, men det kanske inte gäller när det är Q-märkt? Jag är även intresserad av att bygga om farstukvisten till en farstu. Om det är någon som har erfarenheter eller kunskaper om detta så tas det tacksamt emot.
Kommunen har sagt att "eventuellt att enstaka mindre komplementåtgärder går att pröva, men vi kommer pröva samtliga åtgärder inom dessa fastigheter restriktivt".
Finns det någon tydlig gräns för vad man behöver söka tillstånd om från kommunen? Får vi genomföra bygglovsbefriade åtgärder utan att ansöka om tillstånd?
Jag önskar att göra en tillbyggnad om cirka 10 kvm för att inhysa våtrum, som idag finns i befintlig byggnad. 15 m2 tillbyggnad är ju bygglovsbefriat, men det kanske inte gäller när det är Q-märkt? Jag är även intresserad av att bygga om farstukvisten till en farstu. Om det är någon som har erfarenheter eller kunskaper om detta så tas det tacksamt emot.
Kanske är olika i olika kommuner, men för oss gäller att vi inte får göra något med utsidan utan att få godkänt av kommunen först. Vi har turen att det finns en del foton från slutet av 1800-talet och vi har fått ok på att utan att behöva söka lov återställa saker som funnits, som en riven balkong och en äldre utformning av entrén. Men inga som helst andra ”hyss” utan att få godkänt innan, även om de normalt inte kräver lov.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Det stämmer, när området är klassat som kulturhistoriskt värdefullt så får man inte utföra någon lovbefriad "attefallstillbyggnad". Se Boverket:KKJ skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...vbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/#h15
"Bygglovsbefrielsen för attefallstillbyggnader gäller inte på byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt."
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan och får man bygga en eldstad med kökets ventilation som rökutgång?
Värme allmänt -
Utmaningar - träluckor och byggare
Kök -
Kan man bygga i samma storlek efter rivning (utan bygglov)?
Byggnadsvård -
Bygga ut litet med en källare ?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga egen pocketkarm / skjutdörrskarm
Byggmaterial & Byggteknik