Byggahus.se

Bygga ut med byggrätt + 15 kvm, går det?

1. J
    Medlem · 3 inlägg

Jill Andersson

Medlem
    Vi har 11 kvm kvar på byggrätten för tomten. Kan man på något vis kombinera dessa 11 kvm med de 15 kvm bygglovsbefriande för att få en större utbyggnad?

2. Karl-Bertil Jonsson
    Byggnovis · Stockholm · 216 inlägg

Karl-Bertil Jonsson

Byggnovis
    I normalfallet bör det vara okej. Dock bäst att kolla med kommunen för vad som gäller på din tomt.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
    Men om du med "kombinera" menar att göra det på samma bygglov, så är jag mer osäker.

3. J
    Medlem · 3 inlägg

Jill Andersson

Medlem
    Förlåt, jag var nog inte så tydlig i vad jag menade. Det jag undrade över var om jag vill bygga en tillbyggnad på 26 kvm och har 11 kvm kvar på byggrätten och vill använda de 15 bygglovsbefriande kvm ihop med de 11 för att få 26 kvm totalt, går det?

4. H
    Moderator · Stockholm · 48 393 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    JA.

Enligt reglerna så får du inte ansöka om den del som skall vara enligt attefallsreglerna förrän du har byggt och fått slutbevis för den bygglovspliktiga delen. Men många kommuner ser mellan fingrarna, och godkänner bygglov och attefallsutbyggnad samtidigt.

Ditt fall låter precis som mitt. Vi har ett fritdshus där det var just 11 kvm återstående byggrätt. Vi pratade med kommunen som sade att de "nästan säkert" godkänner 10% extra yta som mindre avvikelse och på det kan man dessutom bygga 15 kvm som bygglovsfri attefallsutbyggnad. Och de hade inget emot att bevilja attefallsdelen samtidigt. Dock måste bygglovet för den bygglovspliktiga delen godkännas innan de kan besluta om starttillstånd för attefallsdelen. I vårt fall beviljades attefalls delen 30 minuter efter att bygglovet beviljades.

Vi ville bygga ut 30 kvm. så vi hade en överyta på 5 kvm som beviljades som mindre avvikelse.

5. J
    Medlem · 3 inlägg

Jill Andersson

Medlem
    Tack! Bra att veta att det finns fall där det har godkänts! Så får jag helt enkelt prova hos kommunen

6. P
    Medlem · Uppsala län · 346 inlägg

Patmark

Medlem
    Med lite flyt ställer din kommun upp på att kombinera i ett enda moment, men många kommuner gör det inte. Så var beredd på att behöva göra det i två etapper, först 11 och sedan 15. Då ska det inte vara några konstigheter någonstans.

Grejen med 10% över byggrätten är inte heller något att räkna med. Och även om kommunen går med på det som liten avvikelse kan det vara bra att veta att avvikelser fördröjer bygget ett antal veckor eftersom grannar måste höras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.