Har en suterrängkåk från 1988 med inredd källare, utan fuktproblem än så länge men det sägs väl bara vara en tidsfråga på denna konstruktionen.
Funderar på möjligheterna att bygga ut med 12x3m oinredd källare på baksidan i samband med kommande dränering och tänkte höra vad ni har att säga om det? Måtten på utbyggnaden tänkte jag matcha med trädäck/uterum/altan på baksidan.
Finns säkert någon bra anledning till att detta är ovanligt men just nu kommer jag inte på den.
Vad tror ni, kan man behålla den inredda delen och ha en oinredd del bakom utan några tekniska problem?
Har jag missat något som gör det hela orimligt dyrt? Är jag väldigt naiv om jag tror att det kan göras för under 200k inkl. en hel del eget arbete?

Bifogar bild på bakre delen av befintligt bottenplan, 0m resp. 1,8m anger hur långt upp på väggen som terrängen går och ungefär vid vilka platser. Det är tänkt att vara en dörr eller två mellan sektionerna också.
Bottenplan_3m_extra.jpg

Sitter på liknande tankar, hur gick det?

Efter vidare undersökning kom vi fram till att vi kunde skjuta på dräneringen till ~2030 så projektet ligger på is tills vidare. Men jag har än så länge inte hittat något som verkar hindra detta, mer än kostnaden som sannolikt blir betydligt högre pga berggrund bakom huset.

Om man skall gissa kostnad, så tror jag att det rena byggnadsarbetet för dessa 36 kvm källare hamnar i storleksordningen 200 000. Sedan tillkommer då grävning och sprängning, dränering osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.