Byggahus.se

Bygga ut gammalt hus med lågt tak, bygglov och tillgänglighetskrav

1. Estenlund
    Medlem Nivå 1
    Vi bor i en liten och gammal skånelänga. (Bottenvåningen ca 54 kvm, takhöjd till bakbjälkar 1,95 m, takhöjd till innertak 2,10 m, byggår sannolikt 1827, ovanvåningen inredd). Vi har tre barn och behöver uppenbarligen bygga ut för att få plats.

Jag har pratat lite med bygglovshandläggarna på kommunen för att få klart för mig på förhand vad vi kan få bygglov för och vad som hindras av detaljplan och andra regler.

Mitt problem är att de vill att tillbyggnaden ska vara 2,40 i takhöjd, pga tillgänglighetskrav. De påpekar att det enda sättet att komma runt tillgänglighetsreglerna är när det går att visa att det är omöjligt att bygga på något annat sätt - och eftersom de menar att det är möjligt att göra utbyggnaden i en annan stil med högre takfot, annan takvinkel, osv, så tror de inte att de kan bevilja bygglov för en ritning där vi fortsätter med befintliga proportioner på huset och därmed befintlig innertakhöjd.

Jag påpekade att jag hört att man brukar kunna göra undantag för gamla hus, och när de påpekade att de saknade erfarenhet av det, så bad jag om att få återkomma med exempel på fall och resonemang. Så detta söker jag nu:

Har ni lyckats få undantag från tillgänglighetskraven när ni bygger ut gamla hus med lågt innertak, och på vilka grunder har detta skett? Vilka kommuner bor ni i? Det lät på bygglovshandläggarna som att de var öppna för att ändra sin åsikt, om jag kan komma med tydliga exempel på avsteg med motiveringar.

Redigerat 13 feb 22:34
  2. Laszlo Toth
    Medlem · Nivå 3
  3. A
    Medlem Nivå 1
    Jag tror inte att kravet på takhöjd har med tillgänglighet att göra. Kraven på tillgänglighet handlar om nivåskillnader, dörrbredder och utrymmet i badrum. Medan kravet på rumshöjd tas upp separat i BBR, se 3:3111. Så bemöt dem separat dvs visa att alla krav på tillgänglighet kan uppfyllas även om rumshöjden är lägre. Men kraven på rumshöjd är ska-krav i lagstiftningen så kan vara svåra att komma runt. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...byggregler/om-bbr/mindre-avvikelser-fran-bbr/