Hej alla!
Vi är intresserade av ett funkishus och vill gärna dela vår idé för tillbyggnad. Huset ligger längst in på tomten på 1750 kvm, långt från gatan. Boytan är 45 kvm, och vi vill behålla husets ursprungliga utseende. Planen är att förlänga huset bakåt så det blir rektangulärt istället för kvadratiskt – taket blir valmat och flackt, och tillbyggnaden syns inte från framsidan.

Våra planer:
  • Bygga 15 kvm fyrkantig farstu för mer plats.
  • Gör murstocken en fin klassik kamin
  • Byta spiraltrappan mot en rak trappa för större hall.
  • Två altaner – på höger och vänster sida.
  • Två barnrum för våra barn (10 och 3 år).
  • Enkel utbyggnad på pelare eller lecablock - billigt. Vi ska dränera huset innan.

Vi tar gärna emot tips, idéer eller inspiration för att göra ritningen ännu bättre ! Tusen Tackar

Husbid utifrån:
: Funkishus i trädgårdsmiljö med valmat tak, trätrappa och buskar framför. Stort fönster och entrédörr synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nuvarande layout med mått:
Planritning av bottenplan för ett funkishus med rum, kök och WC markerade. Ytterdörr med trappa, mått på väggar och rum anges.
Skapa konto

Vårt förslag 1:
Bottenvåningens planlösning av ett funkishus med förlängt vardagsrum, kök, två rum, ny farstu och WC. Finns balkonger på två sidor.
Skapa konto

Förslag 2:
Planritning av funkishusets bottenplan med rum, kök, vardagsrum och 15 kvm farstu markerad för tillbyggnad.
Skapa konto

• Planritning av bottenplan för ett funkishus med rum och måttangivelser. Visar kök, WC och rum. Används för diskussion om tillbyggnad och renovering.
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Innan man ens börjar planera att riva väggar behöver man veta vilka väggar som är bärande och stabiliserande. Bärande väggar går visserligen att avväxla men balken i taket blir mycket hög om det är långa sträckor, vilket inte brukar se bra ut.

Var är trappan i dina förslag?

Om man har ytterdörren precis bredvid köket så får man räkna med att även köksgolvet blir blött och grusigt. Om en hall upplevs som fungerande har inte bara med antalet kvm att göra utan på t.ex. sånt som att det finns bra förvaring av kläder och skor nära ytterdörren, inkl. blöta/leriga galonisar och stövlar.

• Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Innan man ens börjar planera att riva väggar behöver man veta vilka väggar som är bärande och stabiliserande. Bärande väggar går visserligen att avväxla men balken i taket blir mycket hög om det är långa sträckor, vilket inte brukar se bra ut.

Var är trappan i dina förslag?

Om man har ytterdörren precis bredvid köket så får man räkna med att även köksgolvet blir blött och grusigt. Om en hall upplevs som fungerande har inte bara med antalet kvm att göra utan på t.ex. sånt som att det finns bra förvaring av kläder och skor nära ytterdörren, inkl. blöta/leriga galonisar och stövlar.
Hejsan, Tack för din värdefulla tips som vanligt. Här kommer svaret.

1. Angående bärande tak, ska vi prata med en konstruktör. Det kan bli kompromiss tanke med kompakta planlösningen.
2. Trappan blir vänster sida av hallen men med liten öppning av spiral trappa.
3. Farstun blir en anmälanpliktig 15kvm yta där kan man ha gott om utrymme för garderob, m.m. O sen kommer ytan med kök, öppen yta.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS
Tack 😀

Så du ska göra en 15 kvm stor utbyggnad på framsidan?
Kommer den inte att bli rätt dominerande framför huset som ju bara är ungefär 9 m brett?

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Ska ni bygga en farstu utöver era förslag? Den utbyggnaden kommer ju garanterat synas från framsidan.
I det fallet kan man leka med tanken att farstun hamnar en halvtrappa ner, gräsmattenivå. Kan man flytta källartrappan dit blir den också bara en halv våning hög.

Men vardagsrummet ser svårmöblerat ut, ska det få plats matbord och soffa? Prova att rita in det. Speciellt alt2 ser knepigt ut.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Bättre att köpa ett annat hus, det där kommer kosta miljoner

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tack 😀

Så du ska göra en 15 kvm stor utbyggnad på framsidan?
Kommer den inte att bli rätt dominerande framför huset som ju bara är ungefär 9 m brett?
Håller med. Blir bättre med en rektangulär shape ?

BirgitS
Jag har svårt att se något som är kring 15 kvm och som inte kommer att påverka intrycket av ett så pass smalt hus. Även om man inte gör det bredare än nuvarande trappavsats, ungefär 2 m?, så kommer ju farstun i stället att sticka ut 7 m, vilket ju är lika djupt som kök + sovrummet ovanför. 15 kvm är ju nästan lika mycket som nuvarande största rum och 1/3 av hela nuvarande boyta.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Bättre att köpa ett annat hus, det där kommer kosta miljoner
Kan ni förklara i lite mer detalj ? Tackar

A Ahm.s skrev:
Kan ni förklara i lite mer detalj ? Tackar
Om jag vänder på frågan - vad tror du att det kommer kosta?

Det blir nytt golv överallt, dra om rör och el, göra om taket (du vill säkert byta hela samtidigt också), nya innerdörrar för att få det att matcha, jag förstod inte riktigt vad du ville göra med trappan men det lät dyrt, någonstans i mitten av allt det här så inser du att asbest förekommer och det behöver saneras och parkslide i trädgårn'. Nytt kök också, bara det är väl 300'+ med dagens priser beroende på standard. Markarbete och grund, dräneringen behöver kollas på igen efter det? (tycker jag ser en källare?

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Om jag vänder på frågan - vad tror du att det kommer kosta?

Det blir nytt golv överallt, dra om rör och el, göra om taket (du vill säkert byta hela samtidigt också), nya innerdörrar för att få det att matcha, jag förstod inte riktigt vad du ville göra med trappan men det lät dyrt, någonstans i mitten av allt det här så inser du att asbest förekommer och det behöver saneras och parkslide i trädgårn'. Nytt kök också, bara det är väl 300'+ med dagens priser beroende på standard. Markarbete och grund, dräneringen behöver kollas på igen efter det? (tycker jag ser en källare?
Förlåt grovspacklaren men jag har blivit censurerad och måste använda ditt inlägg för att svara.

Varför radera?

Jag vill verkligen trådskaparens bästa och vill få honom/henne att undvika detta stora misstag,

då detta är en väldigt dålig ide både ekonomiskt och praktiskt.

Ibland behöver man använda ett lite hårdare språkbruk för att vederbörande skall tänka till.

Att bara jamsa med hjälper inte trådskaparen då han behöver inse att hans ide har klara brister.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
D Diamant Diamantsson skrev:
Förlåt grovspacklaren men jag har blivit censurerad och måste använda ditt inlägg för att svara.

Varför radera?

Jag vill verkligen trådskaparens bästa och vill få honom/henne att undvika detta stora misstag,

då detta är en väldigt dålig ide både ekonomiskt och praktiskt.

Ibland behöver man använda ett lite hårdare språkbruk för att vederbörande skall tänka till.

Att bara jamsa med hjälper inte trådskaparen då han behöver inse att hans ide har klara brister.
Jag är öppen mot all förslag, så ni får gärna beskriva med fakta. Golv, dörr är inte så dyra. Bara tomten kostar idag 1.5 Mille i bästa läge, så om Jag kan köpa det för 2 Mille o kan lägga 1 Mille, är ett kapp.

A Ahm.s skrev:
Jag är öppen mot all förslag, så ni får gärna beskriva med fakta. Golv, dörr är inte så dyra. Bara tomten kostar idag 1.5 Mille i bästa läge, så om Jag kan köpa det för 2 Mille o kan lägga 1 Mille, är ett kapp.
Ja då vore det ett kap.

Tyvärr men det du vill göra kostar tyvärr inge Mille det kommer att kosta lika mycket som att bygga nytt, vi talar om ett antal Millar.

Det finns ingen möjlighet att att du kan göra det du vill för bara en miljon.

D Diamant Diamantsson skrev:
Ja då vore det ett kap.

Tyvärr men det du vill göra kostar tyvärr inge Mille det kommer att kosta lika mycket som att bygga nytt, vi talar om ett antal Millar.

Det finns ingen möjlighet att att du kan göra det du vill för bara en miljon.
Tack för ditt svar. Så om vi brakedown kostnad på följande delar med 35% eget jobb/tid, är kostnader rimligt ?.
1. 8 kvm farstun - 80,000
2. Två rum baksidan på pelare eller lecablock fundament - max 40 kvm - 100,000
3. Göra om köket delvis - 100,000
4. Fixa kamin i murstocken (nya rör hela vägen, nya kaset) - 100,000
5. Bytt elpanna till Luft-vattenvarmepump - 100,000
6. Dränering om några år - 200,000
7. Carport - 100,000
8. Takbyte - 150,000
9. Fönsterbyte - 100,000

Cirka - 1 mille hamnar det. Låter logiskt ? Tackar

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har svårt att se något som är kring 15 kvm och som inte kommer att påverka intrycket av ett så pass smalt hus. Även om man inte gör det bredare än nuvarande trappavsats, ungefär 2 m?, så kommer ju farstun i stället att sticka ut 7 m, vilket ju är lika djupt som kök + sovrummet ovanför. 15 kvm är ju nästan lika mycket som nuvarande största rum och 1/3 av hela nuvarande boyta.
håller med. Vad är max storlek på farstun, tycker du är rimlig / logisk ? Kan ni dela några tillbyggnad ritning för sådana hus ? Hur enkel eller svårt är det med att bygga ut sådan ? mvh

Redigerat:
När jag kollade upp vad det skulle kosta att göra en utbyggnad fick jag prisuppgift på ca 32000 kr/kvm Östergötland. Priset kan säkert variera men din 40 kvm utbyggnad borde gå på mer än din uppskattning.

• Wow
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.