Byggahus.se

Bygga ut 25kvm själv

1. K
    Medlem · 5 inlägg

Kolrot

Medlem
    Vi ska bygga ut ett till sovrum på totalt 25kvm. Inget badrum eller kök alltså. Vad kan man räkna med att bygget går på idag utan arbetskostnad? Räknat med grund, stomme (lösvirke), tak, isolering, panel, golv, el etc. Har provat att söka men hittar inget vettigt svar. Bor i en liten ort på landet om det spelar roll.

Tack på förhand.

2. fremax
    Husägare · Västmanland · 1 368 inlägg

fremax

Husägare
    10-20k/kvm beroende på vilken grund och övriga material val. Fönster och dörrar är dyrt. Golvvärme ?
    Hur mycket man ska göra själv mm.
    ska bygga liknande själv , men 40kvm och har budgeterat 6000k/kvm (krypgrund) men ska dock göra 90% själv. Har även en del kontakter på material och material över från tidigare projekt vilket gör det billigare.

Med vänlig hälsning, fremax

3. K
    Medlem · 5 inlägg

Kolrot

Medlem
    Tack för svar! Vi kommer också göra 90% själva då den mesta kunskaper finns inom familj och vänner. Ja vattenburen golvvärme. Kommer även renovera befintliga huset och då sätta in en luft/vattenpump men den budgeterar jag inte i utbyggnaden så bara slangen i grunden som är med där. Grund blir gjuten platta. Jag hade hoppats komma under 10.000kr/kvm men det kanske är önsketänkande. Framförallt med tanke på nuvarande priser på byggmateriel.

4. fremax
    Husägare · Västmanland · 1 368 inlägg

fremax

Husägare
    Härligt att göra så mycket själva, man uppskattar bygget mycket mer då:) har ni hantverkare i bekantskapskretsen så försök få deras rabatter och inputs.

Med vänlig hälsning, fremax

5. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 305 inlägg

maah

Hobbysnickare
  6. W
    Medlem · 2 inlägg

West3r

Medlem
    Jag håller också på att bygga ut, 32 m² platta och ca 27-28 m² boyta. Jag är i slutskedet nu och har gjort det mesta själv förutom takstolar och blandat betongen till plattan. Jag hamnar på ca 7500:-/m² (baserat på boytan) och det är ett sovrum och en hall.

7. P
    Medlem · Dalarna · 18 inlägg

Pappakeno

Medlem
  8. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 305 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Ja det är pris för helt färdigt.
    Har en svåger som är elektriker så där kommer jag undan en ganska dyr post annars.
    Ca 7-8000kr plus material 7-8000kr hade det nog kostat.

9. P

Pappakeno

Medlem
    Intressant. Påminner om vårat bygge då. Men samma fråga som ovan, 7500 är det "nyckelfärdigt" alltså från grund till tapet?

10. P

Pappakeno

Medlem
    Uppskattar svaret! Tack. Sitter samma situation där den mesta kunskapen finns i närheten så mycket går att lösa billigt.

11. W
    Medlem · 2 inlägg

West3r

Medlem
    Japp, nyckelfärdigt. Min lillebror är elektriker så där har jag kommit väldigt billigt undan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.