Jag bygger om lite i ett barnrum och tänkte sätta ett skrivbord i höjd med fönsterbrädan på bilden.

detta kräver dock att jag höjer upp golvet va 300mm inne i fönsterkupan för att sitthöjden ska bli bra. Golvytan i kupan är ca 1200*1200mm.

Frågande hur jag gör det bäst och snyggast?

min tanke är att bygga en ”låda” med 45*95 reglar och så golvspån på toppen. Sen gips på framsidan där jag spacklar skarvarna mot intilliggande väggar. Elementet får jag täcka med nått slags ”elementskydd”. Låter det rimligt?

bör jag ha 9st stående reglar för att hålla cc60 eller är det kanske smidigare att gå upp i dimension?

Ett alternativ är ju att bygga med 45*220 reglar på högkant och så komma på nått sätt att få upp höjden lite till..

kanske en simpel fråga men jag är ingen van byggare :)

Ett rum under renovering med verktyg på golvet och en tom fönstersmyg redo för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barnrum under renovering med fönster, element, golv och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du är inte orolig för olycksrisk?
300 mm är rätt högt att snava och ramla från, så jag tycker det skulle behövas ett räcke + trappsteg vid "öppningen" också.
Och hur gör du med luckan till vänster, och med eluttag?

Hej,

om du har lösningar på de frågor du fått ovan med tex. luckan och elen så är min rekommendation (under förutsättning att väggarna inte bara är gips) att skruva varsin vågrät regel i väggarna till garderoberna och sen lägga andra reglar mellan dessa och spån uppe på dem.

gör något som går lätt att flytta istället, ingen bra idé att bygga in vare sig element eller den där luckan

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och hur gör du med luckan till vänster
Luckan till höger menade jag naturligtvis! //Vänsterhänt

• Gilla
erik147
  • Laddar…
Det ser inte så djupt ut det där...
Jag skulle inte vilja ha mina barn sittandes vid skrivbord och riskera att rulla stolen bakåt ner över kanten.
Är det 30cm så bör det även vara ett trappsteg upp till "podiet".
Som även andra påpekat: Hur gör du med luckan till höger och det faktum att nedre biten av radiatorn blir inbyggd?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Steeldragon
Hela projektet låter som en rätt dålig idé. Bl.a. av ovan nämnda anledningar.

Varför måste skrivbordsskivan vara i höjd med fönsterbrädan? Det är väl bara bra att ha den lite lägre och få en bit vägg i bakkant av skrivbordet för att kunna skjuta intill grejer där.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Håller med Steeldragon, onödigt och riskfyllt. Lägg krutet på annat projekt :=)

Skaffa en stol med fotstöd till barnet så kan du ha skivan på den högre höjden...

Tack för alla svar! Fick nu upp hoppet om att avsluta barnrummen med forumets hjälp :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du är inte orolig för olycksrisk?
300 mm är rätt högt att snava och ramla från, så jag tycker det skulle behövas ett räcke + trappsteg vid "öppningen" också.
Och hur gör du med luckan till vänster, och med eluttag?
Jo, jag har funderat över det men tanken är att skrivbordet blir åt sidan så dom sitter inte med ryggen mot kanten. Jag är nog mer orolig när dom går nerför trappan isf. Eluttaget kan jag flytta upp lite och luckan är till största del täckt av inbyggda garderober som tidigare ägare satt in.

Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Hej,

om du har lösningar på de frågor du fått ovan med tex. luckan och elen så är min rekommendation (under förutsättning att väggarna inte bara är gips) att skruva varsin vågrät regel i väggarna till garderoberna och sen lägga andra reglar mellan dessa och spån uppe på dem.
Ja, det kanske är en smidig lösning.

major_tom major_tom skrev:
gör något som går lätt att flytta istället, ingen bra idé att bygga in vare sig element eller den där luckan
Jag har funderat på andra lösningar men kommer inte på nått snyggt..

P petererlandsson1194 skrev:
Det ser inte så djupt ut det där...
Jag skulle inte vilja ha mina barn sittandes vid skrivbord och riskera att rulla stolen bakåt ner över kanten.
Är det 30cm så bör det även vara ett trappsteg upp till "podiet".
Som även andra påpekat: Hur gör du med luckan till höger och det faktum att nedre biten av radiatorn blir inbyggd?
Ryggen mot kanten skulle nog kännas obehagligt men tanken är att sätta skrivbordet mot väggen över luckan. Jag tänker att man täcker radiatorn men nått slags elementskydd i trä. Kanske MDF som man borrar hål.

Steeldragon Steeldragon skrev:
Hela projektet låter som en rätt dålig idé. Bl.a. av ovan nämnda anledningar.

Varför måste skrivbordsskivan vara i höjd med fönsterbrädan? Det är väl bara bra att ha den lite lägre och få en bit vägg i bakkant av skrivbordet för att kunna skjuta intill grejer där.
Tanken är att ha skrivbordet åt sidan som sagt. Om jag sätter skrivbordet på 70-75cm höjd så kommer barnen inte se ut.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håller med Steeldragon, onödigt och riskfyllt. Lägg krutet på annat projekt :=)
Ni har absolut en poäng :) Blir rätt mycket jobb för 30cm höjt golv men det känns tråkigt att dom ska sitta där utan att se ut.

H hapazard skrev:
Skaffa en stol med fotstöd till barnet så kan du ha skivan på den högre höjden...
Jag har också funderat på den lösningen men har inte hittat nån bra stol där dom kan sitta vid ett 100cm högt skrivbord. Alternativt så kanske man kan bygga nått..

J Jaxxx skrev:
Ni har absolut en poäng :) Blir rätt mycket jobb för 30cm höjt golv men det känns tråkigt att dom ska sitta där utan att se ut.
Kan inte ungarna ha sitt skrivbord någon annan stans, t.ex. på undervåningen?
Eller hur är det på övervåningens gavlar, där sitter väl inte fönstren så högt?
Sovrummet kan kanske ägnas åt annat...

Hur gamla är barnen förresten?
Hur många har detta rum med fönsterkupa som sovrum?

ok bygg i så fall din låda, men jag råder dig fortfarande från att göra den permanent, dvs att integrera den med fog och färg. gör en lös box med golv och allt, sätt sen golvlist mot väggarna som döljer springorna så blir det lätt att montera ned den vid behov

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om du nu nödvändigtvis ska bygga lådan så se för 1000 till att där inte används arbetsstol med hjul på. Men även en utan hjul hamnar mycket lätt snett så att den och barnet dråsar i golvet, sannolikt med blodvite som följd, så det är på det hela taget en mycket dålig idé.
Dagens skolbarn använder ändå datorer, så det där med att kunna se ut är av mindre betydelse.

Ser inte ut som jättetrevlig utsikt. Mina kids har varsitt fönster men tittar mest på andra digitala medier istället. Det som är bra är ju däremot ljuset man får på skrivbordet. Jag skulle skippat upphöjningen.

• Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
BirgitS
Även om skrivbordet är åt sidan så kan det uppstå en farlig situation när en kompis ska stå där och titta på samma skärm, en kompis som inte alls är van vid att där är en hög kant och när titten är klar tar ett steg snett bakåt och ramlar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.