Hejsan!
Har en isolerad maskinhall på 150m2 med 4,5m takhöjd. Har funderingar på att bygga ett upphöjt loft/bjälklag/entresolplan (kärt barn har många namn) i en hörna.
Tanken är att det ska bli 4x5m.
Min tanke är stolpa upp 3 st 90x225mm (alternativt 115x225mm) limträbalkar och göra 2 mindre bjälklag med 45x220mm c24 reglar i 600cc.
Vill helst ha så lite stolpar som möjligt självklart. Men jag har gjort en skiss och önskar gärna lite tips och funderingar från er ifall man kanske kan dra ner på stolpen i mitten.
Tanken är att bygga 2 mindre rum där uppe. Ett för kompressorn och ett lite större slip/målningsrum. Sen blir det troligtvis öppen yta på resten med räcke och någon soffa och eventuellt en motorcykel ståendes där uppe tillsammans med lite förvaringshyllor. Kommer troligtvis kunna ankra fast väggarna i takstolarna också vilket borde ge lite extra styvhet i bjälklaget.
Tack så länge!!
MVH
Johan Andreasson.
Har en isolerad maskinhall på 150m2 med 4,5m takhöjd. Har funderingar på att bygga ett upphöjt loft/bjälklag/entresolplan (kärt barn har många namn) i en hörna.
Tanken är att det ska bli 4x5m.
Min tanke är stolpa upp 3 st 90x225mm (alternativt 115x225mm) limträbalkar och göra 2 mindre bjälklag med 45x220mm c24 reglar i 600cc.
Vill helst ha så lite stolpar som möjligt självklart. Men jag har gjort en skiss och önskar gärna lite tips och funderingar från er ifall man kanske kan dra ner på stolpen i mitten.
Tanken är att bygga 2 mindre rum där uppe. Ett för kompressorn och ett lite större slip/målningsrum. Sen blir det troligtvis öppen yta på resten med räcke och någon soffa och eventuellt en motorcykel ståendes där uppe tillsammans med lite förvaringshyllor. Kommer troligtvis kunna ankra fast väggarna i takstolarna också vilket borde ge lite extra styvhet i bjälklaget.
Tack så länge!!
MVH
Johan Andreasson.
Går det att ställa en solpe i hörnet under trappan? Det ger bra stöd.
Kolla träguiden på nätet. Finns beräkningsexempel. Jag tror ditt deck blir stabilt utan stolpe i mitten. Kortlingar mellan stagar även upp.
Det är väl bara att bygga o prova? Mät nedböjningen o känn efter om det känns stabilt. Känns det inte bra sätter du dit stolpen.
Det är ju ingen tung snölass eller liknande som ska bäras. Har en lite liknande konstruktion, lite mindre spännvidd, men 220x45. Hur stabilt som helst.
Kolla träguiden på nätet. Finns beräkningsexempel. Jag tror ditt deck blir stabilt utan stolpe i mitten. Kortlingar mellan stagar även upp.
Det är väl bara att bygga o prova? Mät nedböjningen o känn efter om det känns stabilt. Känns det inte bra sätter du dit stolpen.
Det är ju ingen tung snölass eller liknande som ska bäras. Har en lite liknande konstruktion, lite mindre spännvidd, men 220x45. Hur stabilt som helst.
Däremot blir jag fundersam över vad som får plats? 20kvm yta. Trappan tar bort 2-3 kvm nyttig yta, kompressorrummet med isolerade väggar 2kvm. Runt 15 kvm kvar, och på det ska du ha ett rum för att slipa/måla soffa mc med mera.
Känns som du borde ställa upp allt på marken först (skala 1:1 så att säga), och avgöra om ytan räcker. Jag tycker det låter väldigt trångt.
Känns som du borde ställa upp allt på marken först (skala 1:1 så att säga), och avgöra om ytan räcker. Jag tycker det låter väldigt trångt.
Tanken är att bygga in trappan så det blir troligtvis väggreglar runt trappan så man får väggar o hänga grejer på så att säga på nedre plan.B BSOD skrev:Däremot blir jag fundersam över vad som får plats? 20kvm yta. Trappan tar bort 2-3 kvm nyttig yta, kompressorrummet med isolerade väggar 2kvm. Runt 15 kvm kvar, och på det ska du ha ett rum för att slipa/måla soffa mc med mera.
Tanken var först bara att ha 2m2 kompressorrum och runt 6m2 slip/målarrrum. Men tyckte jag kunde lika gärna bygga ut lite till. Så det blir ganska lagom med denna storleken. Men det sitter en värmepump på ytterväggen, därför bjälklaget inte är bredare än 4m. Men visst kan man flytta värmepumpen och utöka entresolet till säg 5x5m istället.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur förbättra mellanbjälklag utan att bygga höjd?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga innervägg direkt på golvbjälklag (ingen spånskiva)
Bygga innervägg direkt på golvbjälklag (ingen spånskiva)
Riva ut gammalt krypgrundsbjälklag och bygga nytt
Golv -
Bygga golvbjälklag i mullbänk
Byggnadsvård