Vi har byggt en utbyggnad.
Mellan vardagsrum och utbyggnad är det två öppningar, ca 170 cm breda. Öppningarna (glappen) är ca 25 cm djupa.
Det "glappet" vill jag lägga tröskel i. Det är en nivåskillnad mellan uterum och vardagsrum på ca 13mm-8mm (från högsta till lägsta nivåskillnad).
Det är ekparkett trestav i båda rummen.
En tanke vi haft är att lägga en trestavsparkettgolvbräda i glappet och sedan sättq lister i/över skarvarna? För en sådan liten höjdskillnad, även att den varierar, bör inte vara något problem för en golvlist, eller hur? Golvbrädorna är förresten drygt 20cm breda. Just nu har jag lagt golvbräda där, mest för att ha en tillsvidarelösning, så de är fastskruvade. Men kanske bör det bli en permanent lösning?
Ett annat alternativ är att på något sätt hitta drygt 25cm breda ekbrädor möjliga att såga till trösklar av. Att lägga dessa över/på befintliga utfyllnadsgolvbrädorna. Vart hittar man dessa golvbrädor i styckpris? Eller lägga två vanliga tröskelbrädor bredvid varandra och en list i skarven dem emellan? Vanliga tröskelbrädor verkar vara max 15cm. I tröskelfallet behöver nivåskillnaden lösas... Kanske genom att bara lägga en kantlist mot tröskeln, dikt an mot golvet, och låta den följa tröskelns sida? Där märks nog inte höjdskillnaden. Om tröskeln är så tjock och kantlisten så lagom hög att den kan spela inom tröskelns höjd.
Någon som har några tips på konstruktion?
Tankar om vart jag hittar material?
Och hur jag sen ska formsåga mot vägg och dörrfoder...?
Såhär ser det ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder