Byggahus.se

Bygga Trappkompass ??

1. Montören
    Medlem · skåne · 311 inlägg

Montören

Medlem
    Håller på och renoverar en trätrappa som skall kläs med nya plansteg i ek, upptäckte att trappan är sned på alla håll så jag skulle behöva en trappkompass.

Någon som vet ett enkelt sätt att tillverka en sådan??
    Eller kanske vet var man kan köpa en till hyfsat pris.

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 194 inlägg

Immobil

Medlem
    Redigerat 11 feb 2014 19:40
  3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 231 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
  4. Montören

Montören

Medlem
  5. Montören

Montören

Medlem
  6. pär h
    Medlem · ekerö · 3 407 inlägg

pär h

Medlem
    Gissar att han har en liten hobby tillverkning. Tycker mig ha sett den vid flera tillfällen.

Pär

7. hecke
    Verktygstokig · Östergötland · 573 inlägg

hecke

Verktygstokig
    När jag la om stegen i vår U-trapp där varenda steg var unikt använde jag mig av tjock papp typ mjölkpapp, som jag sedan tejpade ihop remsor av som anpassades efter kanterna. Ritade sedan av pappen på trappstegsmaterialet och sågade med min Makita sänksåg efter strecket. Detta moment funkade väldigt bra och jag skulle använt samma metod igen. Har inte använt trappkompass, men ser inte vad det skulle ge för fördelar gentemot metoden ovan. Fördelen med pappen är att man ser exakt att det passar innan man ritar av och sågar.

8. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 485 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Använder mig av samma metod de få gångerna jag gör om trappor, dvs 1-2 gånger/år.
    Masonitremsor funkar också om man vill ha något lite stadigare.

9. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Masonitremsorna kan med fördel limmas med limpistol. I just fallet med trappa hade jag nog valt papp i stället.

10. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 611 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Mr_Handyman och jag körde med masonit och smältlim när vi skulle passa in en bänkskiva som jag hade lagt otroligt mycket jobb på att göra. Vi pratar om en massiv, 120 kg tung skiva i massivt exotiskt ädelträ. Jag skulle använda samma metod igen.

11. Montören

Montören

Medlem
    Tack för tipset, ska testa detta imorgon!

12. V
    Medlem · stockholm · 57 inlägg

vem_jag

Medlem
    På dem plansteg jag har sätt medföljer det en "instruktion" på baksidan av plansteget. Spar denna och använd att göra mallar av. inte lika stabil som masonit men enkel att använda och klippa i rätt mått.

13. A
    Medlem · Dalarna · 88 inlägg

andypandy

Medlem
    Meh.. klippa klistra masonit och annat för varje trappsteg?
    Häromkring kallas verktyget för en "trapplatte"
    Byggde min egen på 2 timmar.
    6 plåtremsor... klipp vassa pilar i ena änden.
    Sätt vinkelkapen i mitten och kapa upp spår nästan ända ut.
    Grada av allting.
    Fixa en platta med en m6 eller något med en "mutter-ratt" eller en passande mutter med handtag.
    Gjort 3 trappor med limmat klickgolv och ek-fronter med denna.
    Man drar ut "latterna" till hörnen... skruvar åt.. och går ut och ritar upp på valfritt golv ritar från hörnen och sågar ut.. Plättlätt.. en limmad eknos på det (smyglist 40 mm bauhaus) och jobbet är hemma.

Redigerat 14 feb 2014 20:16
    • Laddar…
  14. Montören

Montören

Medlem
    Jag limmar och fräser egna steg, så någon instruktion följer dessvärre inte med.. :(

15. hecke
    Verktygstokig · Östergötland · 573 inlägg

hecke

Verktygstokig
    Jag kan väll tillägga att jag återanvände delar av mallen till nästa trappsteg. Bara att tejpa på en ny remsa då de är liknande storlek. Ritade av i framkant på undersidan av mölkpappen när det låg på trappsteget då det var det sista måttet som passades mot trappsteget.

Redigerat 17 feb 2014 00:49
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.