607 läst · 4 svar
607 läst
4 svar
Bygga trappa innan eller efter golvläggning?
Hej!
Jag undrar hur man ska göra med trappan i ett nybygge. Håller på med en tillbyggnad med övervåning, med betongplatta som jag ska lägga parkettgolv på?
Frågan är om man ska lägga golvet först och låta trappan stå på golvet (trappan kommer skruvas fast i en vägg också) eller om trappan ska stå på betonggolvet och lägga golvet runt om efter att trappan är på plats Hur brukar man göra vid nybygge?
Jag undrar hur man ska göra med trappan i ett nybygge. Håller på med en tillbyggnad med övervåning, med betongplatta som jag ska lägga parkettgolv på?
Frågan är om man ska lägga golvet först och låta trappan stå på golvet (trappan kommer skruvas fast i en vägg också) eller om trappan ska stå på betonggolvet och lägga golvet runt om efter att trappan är på plats Hur brukar man göra vid nybygge?
Då kan du för att inte få knarr mot golvet, lägga en bit gummimatta på 1 mm mellan vagnstyckena och golvet. Det yttre vagnstycket hänger i luften och kan röra sig, medans det inre sitter fast, då kan det bli som att trappan vill vika sig någon/ra 10 delar av millimeter utåt/nedåt med knarr.S Surfers skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga trappa innan eller efter golvläggning?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga vanlig trappa eller dras med spiraltrapp?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga plank ovanpå eller innanför stödmur
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga egen trappa / vangstycken - Dimension?
Altan & Uteplats -
Bygga om stenplattor och stentrappa
Grund & Markarbeten