Byggahus.se
När vi pratar djupled... 3,15 m är bredden. Längden blir 6,13 m.
I övrigt så är dina ord kloka Justus.
 
J justusandersson skrev:
En stor whisky är aldrig fel... Läget för den invändiga avsatsen i djupled kan diskuteras. 3,15 m är ju ett ganska rejält mått. Min huvudprincip är alltid att följa naturen så gott det går. Trots att jag bor på en gammal stenhuggartomt, med gott om misslyckade efterlämnade projekt, har jag endast undantagsvis använt snigeldynamit. Slutresultatet skall vara praktiskt och funktionellt men också inbjudande och vackert.
Bra talat Justus!
 
Lägger upp ritningen för bygganmälan samt en fulskiss vi gjort för att illustrera hur det kommer att ligga i trädgården. PDF-filer
Enda ändringen som gjorts att den murade sockeln som anges till 500 mm på ritningen är ändrad till 400 mm för att anpassas till tillverkaren Glasbackens standardmoduler.
 
Det finns faktiskt dränerande markisolerskivor: Isodrän och Pordrän. Så det kan man ha - om underlaget medger som sagt. Annars ger ju 40 cm tegelmur också en hel del temperaturutjämning.
Om detta och en del annat matnyttigt skrivs i den här tråden (bl a av Justus...)
https://www.byggahus.se/forum/threads/rejaelt-vaexthus-pa-isolerskiva-eller-inte.307868/

Och det lutar åt att sulan (inte muren) nog behöver gjutas upp. Jag misstänker att det blir för svårt att ta upp alla höjdskillnader annars.
 
Efter att ha tittat på era ritningar så måste jag säga att det är ett spännande projekt. Jag uppskattar framför allt resningen och den ordentliga taklutningen. Jag hade kanske inte valt samma dörrplacering, men jag har ju inte heller sett tomten. Jag tror att nyckeln till framgång här är att följa naturen och inte vara rädd för okonventionella lösningar. Det enda som är viktigt är att ni kan mura upp en grund som är plan och måttnoggrann och som växthusets trästomme kan stå på. I ett så stort växthus måste det finnas utrymme för nivåskillnader utan att det stör funktionen. Jag kan tänka mig att en fikahörna längst in med fördel kan vara lite högre upp.

Att göra en utförlig arbetsbeskrivning över grundläggningen för tyvärr lite för långt. Om ni börjar med att gjuta sulor av betong, kan ni göra det direkt mot marken och bara ha virke på sidorna som form. Om ni ska ha marktegel som golv och en terassering krävs nog någon form av sula som går tvärs över rummet för att stabilisera. Därefter murar ni med lecasten och sedan med tegel. Det finns utmärkta handböcker över liknande projekt. Materialtillverkarna har instruktioner på sina hemsidor och så har ni ju Byggahus.
 
Bra och sunda åsikter. Du har helt rätt i att en högre platå i bakkanten skulle kunna bli riktigt läcker som fikahörna. Men vi väljer ändå bort det, dels för att det blir komplicerat nog ändå, dels att vinterträdgården vi också ska bygga kommer att stå för det mesta i mysväg. Den blir på 7,4 kvm, med tvåglaskassetter i tak och väggar, isolering under golv och troligen, förhoppningsvis, också med vattenburen golvvärme. Utgång från vardagsrummet, och dörr mot altanen.
Jag lägger upp 2 PDF:er här som förhoppningsvis ger en bild av den.

Vi vill ha skorstenstegel av gammal typ som golv i kallväxthuset. Det är riktigt snyggt och med mycket känsla. Om gudarna är oss nådiga så att vi hittar något! Kollar Blocket med örnögon, och ja, det finns en hel del. I Skåne. Dit är det 65 mil. Den som har ett bra tips i regionen Uppsala-Västmanland-Stockholm ska få en fin flaska eldvatten med posten:p

Jo, jag har hittat bra guider för gjutning och murning på nätet, så jag tror vi kan få till det utan större katastrofer. Jag tänker mig formplywood som form så att ytan blir så slät som möjligt.
 
Dränering lagd... och täckt. Dessvärre blev det därefter mycket stå att klia sig i huvudet och sen blev vi tveksamma om vi klarar grundläggningen själva. Inget enkelt läge. Vi har nog bestämt oss för att försöka anlita en kunning hantverkare som åtminstoen gjuter upp sulan och får upp allt till golvnivån.
Bara det att det är jättesvårt att hitta någon sådan så här års....
20180418_180121_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20180420_121331_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är jobbigt att gräva när man kommit upp lite i åren. Samtidigt måste man ha perfekta handlingar om man ska leja bort. Det är ett dilemma.
 
Upphöjda odlingsbäddar och fuktskydd
Först: Nu har vi bestämt att anlita en proffsfirma för att gjuta upp själva syllen och mura den 40 cm höga telgelstesmuren ovanpå den - som växthuset ska stå på. Känns bra, det svider lite i plånboken men blir tryggt.

Så till odlingsbäddarna:
Vi hade tänkt mura upp odlingsbäddar utefter väggarna på några ställen innuti växthuset, . Helt enkelt mura upp en 40-50 cm hög mur av tegel ovanpå tegelgolvet Betyder ju att baksidan av bädden utgörs av den 40 cm höga tegelväggen som växthuset står på, och botten i bädden består av tegelgolvet.
Frågan är hur man fuktskyddar teglet på alla 3 sidor innuti odlingsbädden - Vi har ju tänkt återanvända vanligt gammalt tegel, dvs inte marktegel eller frostskyddat tegel.
Speciellt teglet i den bärande växthusväggen får ju verkligen inte frysa sönder!
Tips och goda råd?
 
Varmasfalt? När jag byggt odlingslådor av trä har jag fuktskyddat dem med vanlig underlagspapp.
 
Jag hade tänkt platonmatta, men underlagspapp/takpapp är ju ett alldeles utmärkt och billigt tips. Det borde fungera bra mot tegelytorna också.
Själv tänker jag mig inte tegelsten i jordbäddarnas botten, utan att avgränsa med enkel (eller dubbel) tjock markduk mellan makadam och jord. I växthusets främre del blir det nämligen nödvändigt att fylla upp med 30-40 cm makadam pga markens lutning så det blir svårt att få jordkontakt mellan jordbädd och mark, men det är ju inte heller ett krav (frånsett på de platser där man ev vill ha vinrankor, träd etc) då jordbäddarna blir ca 40 cm höga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.