Byggahus.se
DB67
Hej!

Äntligen husköp efter många år. Mycket att fixa med en sak jag ville bli klar med innan vintern var att få den gamla bastun i källaren funktionsduglig.

Det är en f.d. vedeldad sak där det även har hängt ett litet elektriskt aggregat som extra värme. Inga aggregat finns kvar och rökkanalen är stängd då den istället använts till en nyinstallerad kamin på entréplan.

En fråga har dock uppstått.

Jag har mätt upp bastun och kollat storlek på aggregat som behövs. Var dock tvungen att gå upp en storlek på aggregat p.g.a att hörnet där den gamla vedkaminen stod består av två stenväggar påverkar hur stort aggregat man måste ha. Sen är ventilationen, enligt uppgift, inte gjord på ett sätt så det passar ett elektriskt aggregat.

Det jag fått föreslaget för mig är att:
  • Regla ut och bygga trävägg framför stenhörnet för att kunna köpa det mindre aggregatet (som då även kan användas när vi inom något år eller tre planerar bygga om hela utrymmet och göra bastun mindre för att få plats med t ex bubbelbad utanför).
    Vet dock inte något om att bygga vägg sådär så tips eller råd på hur jag borde tänka vore fantastiskt!

• Borra nya ventialtionshål. Ett där nya aggregatet ska sitta och ett upp i hörnet som leder ut i samma utrymme.
    Låna en hålsåg, stoppa i ett spirorör, täta med ?? och sätta på galler för tilluften borde jag ju klara själv.
    Men frånluften
    Borde den ha en lucka som kan regleras?
    Runt hål där med?
    Hjälp!
Bifogar bild på stenhörnet.

• Bastuhörn av sten med ventilationshål och hopvikta handdukar på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Testa vedeldad bastu först innan du bestämmer dig för elektriskt aggregat

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
DB67
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Testa vedeldad bastu först innan du bestämmer dig för elektriskt aggregat
Det går tyvärr inte att ha vedeldad då skorstenspipan är spärrad. Den används istället numera till kamin på entréplan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.