Hej på er. Det har blivit dags att tapetsera i trappan och behöver någon form av ställning för att nå upp. Jag tänkte sätta reglar (45x95) på det sätt som ni ser på bilden. Tänkte sätta balkskor i väggen på vardera sida och sedan lägga skivor över.

Tänkte höra om någon kan ge tips på hur stor skruv jag behöver till infästningen i vägg. Ju mindre ju bättre. Kommer att stå själv (75 kg) och ha med mig ordinär tapetserarutrustning så allt som allt ca 100 kg.

• Vy ovanifrån på en trätrappa med planerade positioner för reglar i förberedelse för tapetsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag byggde en ram av lite 45x95 och sen satte jag olika långa ben på den i hörnen som jag bara skruvade med 75mm skruv typ 2 i varje ben.

Några snedsträvor mellan benen och en osb skiva på ramen. Sen stod jag där och tapetserade på en awab pall med mina 90kg.

Har en bild på spektaklet tror jag.

• Gilla
LjLindgren
  • Laddar…
Men du fäste inte ramen i väggen då eller? Det hade ju varit det bästa att slippa att göra åverkan på den!

Düsseldorff
Varför inte satsa på en trapphusstege? Det har jag använt när jag målat trapphus.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Har funderat på det men de var dyra i inköp och fanns inte heller hittat någon i närheten att hyra heller.

Mitt bygge, kunde plocka bort plattan så det gick att gå i trappan då ställningen var där ett par veckor. Inget skruvat i väggarna. Hade även mindre plattor till sidoöppningarna.
En ej färdigställd trätrappa med temporär säkerhetsställning av träplankor.
Skapa konto
Temporär träställning i en trappa med avtagbar platta och orenoverade väggar.
Skapa konto
Trapp under renovering med avtagbara plywoodplattor installerade ovanpå ställning för gångväg.
Skapa konto

• Gilla
LjLindgren och 1 till
  • Laddar…
L LjLindgren skrev:
Men du fäste inte ramen i väggen då eller? Det hade ju varit det bästa att slippa att göra åverkan på den!
Den var helt lös, man hade utan tvekan kunnat göra den seriösare men för att ha tagit 20minuter att bygga så dög den fint för mig.

Så att bara bygga en plattform med ben är både enkelt och skapar inga hål i väggar efter skruvar.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.