Jag behöver bygga ett temporärt rum(kontor) i garaget pga tillökning och söker tips på hur jag kan göra detta på smidigaste sätt. Vill inte att detta ska bli en permanent lösning då vid en eventuell försäljning så vill jag ha kvar att det finns garage.

Jag har ett kedjehus där mitt garage sitter ihop med både mitt hus och grannens hus. Det ligger endast en betongplatta och garageporten är inte isolerad så det är ett kallt garage för tillfället. Länkar en bild nedanför för att visa hur det ser ut exakt:

Schematisk ritning av en fastighets planlösning med markerat garage, kontor, förråd och angränsande hus samt en markerad vattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver då hjälp i rätt riktning.
  1. Hur ska jag bygga golvet för det nya rummet? Läste lite om frigolit först, spånskiva sen golv. Finns det någon mer utförlig guide för att göra detta?
  2. Det går ju att bygga en vägg på många sätt, vilket sätt skulle passa mitt fall bäst? Tänker ju att väggen behövs ju självklart isoleras för att hålla värmen kvar i rummet.
  3. Det blåa strecket är en vattenledning som går ut. Den vill jag förlänga så den går till framsidan också eller till det "nya" förrådet. Denna vattenledning sitter ca 20 cm från golvet så den kommer ju hamna ovanför golvet, ser ni några problem med detta?
Alla tips och eventuella länkar till guider är tacksamt.

Du verkar ju ha bra koll redan. Jag har nyligen isolerat mitt garage och det håller värmen förvånansvärt bra. Jag har ingen annan uppvärmning än en luftavfuktare på 250W som går en liten stund ibland (pga fuktinträngning genom asfalten som jag har som golv) och håller trots detta tio grader.

Du kanske behöver isolera mot det befintliga förrådet också? Inte helt otroligt att du behöver isolera mot grannen också beroende på hur väggen är designad. Kanske läge att låna en värmekamera och se vart värmeläckagen finns?

Vattenledningen kanske också behöver isoleras, kallt vatten i rör i ett varmt rum är inte så bra.

• Gilla
KaptenFilling
  • Laddar…
Så här gjorde jag.
Först fixade jag ett plant golv gjenom att hitta högsta punkten, från denna satte jag skruvar i golvet med 1,8 m mellanrum så jag kunde avväga dessa med ett 2m vattenpass mot högsta punkten. Idag hade man hyrt en roterande laser.
Då golvet behövdes höjas på sina ställe med 3cm så primades ytan förs och sedan färdig betong som fylldes upp till dom avvägda skruvskallarna.
Nu hade jag ett plant golv som kunde beläggas med spårad frigolit avsedd för elvärmekabel.

Säck med Bostik Fix Snabb ligger på ett nivellerat golv med rosa spårad frigolit för elvärmekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla på inlägg. #7
https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-kring-golvvaerme-i-kaellare.297747/#post-2742901

Jag har el-golvvärme som ligger i flytspackel och sedan sättbruk med 300x600 klinkergolv, har använt det sen 2007 som ungdomsrum, senare som gästrum.

Redigerat:
  • Gilla
KaptenFilling
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.