Hej

Vi har en murstock som mot utsidan exponerar lättbetong. Där tänker vi tegla med tegel återvunnet från en riven stuga som stått på fastigheten.

Det är föreskrivet att närmast lättbetongen ska det finnas en 5 cm luftspalt.

Jag undrar:
- hur bygger jag luftspalten? Material val etc?
- hur fäster jag tegel mot, som jag antar, "skiva" för luftspalt?
- beräkna åtgång av cement för tegelvägg som är 140x400 cm
- vad att tänka på i övrigt

Claes Sörmland
Det där med luftspalten, är det för att kyla din rökkanal i lättbetong, din "murstock"? I så fall måste den ju vara öppen nertill och uppe för att luften ska kunna cirkulera.

Jag ser annars inget behov av något skivmaterial. Du murar din tegelvägg framför murstocken med 5 cm glipa. Med regelbundna mellanrum stället du en tegelsten så att koppsidan på teglet får stöd mot murstocken, alltså en koppsten i murverket.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där med luftspalten, är det för att kyla din rökkanal i lättbetong, din "murstock"? I så fall måste den ju vara öppen nertill och uppe för att luften ska kunna cirkulera.

Jag ser annars inget behov av något skivmaterial. Du murar din tegelvägg framför murstocken med 5 cm glipa. Med regelbundna mellanrum stället du en tegelsten så att koppsidan på teglet får stöd mot murstocken, alltså en koppsten i murverket.
Ja, det föreskrivs öppet upptill/nedtill.
Kylning? Vet faktiskt inte

Hur förhindrar man att tegelväggen faller utåt?

Claes Sörmland
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Ja, det föreskrivs öppet upptill/nedtill.
Kylning? Vet faktiskt inte
Då är det kylning det handlar om. Att rökkanalen inte ska överhetta. Då får du lämna spalter i teglet nere och uppe.
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Hur förhindrar man att tegelväggen faller utåt?
Kramla den i bakväggen. Går det att skruva t ex stålreglar i "murstocken", alltså i den del där det inte finns en bakomliggande rökgång? Då kan du ju kramla väggen från dessa stålreglar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det kylning det handlar om. Att rökkanalen inte ska överhetta. Då får du lämna spalter i teglet nere och uppe.
Jag använder begreppet murstock i brist på annat. Huset är byggt i lättbetong.
Innanför min så kallade murstock, finns en motsvarande murstock med en inbyggd jötul kamin. Konstruktionen är byggd i något eldfast material och klädd i lika tegel som vi vill ha på utsidan. Kaminen har ett stålrör som leder ut genom taket. Röret ligger fritt och "murstocken" där är ventilerad.

Så vi har en kamin konstruktion av eldfast material + tegel mot rummet och mot utsidan lättbetong.

Jag kollade med konstruktör.
Han medgav att som bygget utvecklade sig och med vald kamin lösning behövs ej luftspalt. En lättnad för mig.

Däremot ville han lämna lufthål i tegelväggen. Dessa görs genom att lämna murbruket mellan tegelstenarna (kortsidan) med jämna intervall. ( Kommer kunna se lättbetongen bakom).

Föreslaget intervall var 0,5 m horisontellt och 1 m vertikalt.

Nu gäller det hitta kramlor som fungerar på lättbetong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.