Hej

Håller på att sätta in braskamin i ett 1,5 planshus. Placeringen är svår, väggarna står inte på varandra och nu fick jag riva en bit av en vägg på andra våningen och flytta en dörr 2 dm. Sedan stötte jag på 9 VP-rör och en bärande regel, men det är fixat. Det är då sjäva f*n vad allt ska krångla. :D

Nu tänkte jag bygga en rundad väggsektion, ca 480 mm i diameter med hjälp av formsågad plywood som uppregling. Frågan är:

Vilket material är tillräckligt böjligt för att kunna passa som väggmaterial ? Masonit eller tunn plywood ? Var får man tag i tunn plywood, typ 3-4 mm ?

MVH/Gano

Tyresö
Tunn plyfa - det är det man använder när man ska göra svängda gjutformar (vissa gjutformar är relält svängda). Vet inte vilka tjocklekar det finns, men 4 - 5 mm finns säkert.När du bygger, så limma ihop lager på lager, tills väggen är stabil.

Varje seriös brädgård/byggvaruhus har den tjockleken på plyfa som du behöver.

Du vill klä in skorstenen?

Ett alternativ skulle kunna vara att använda dessa frigolit/cementskivor man använder i badrum. Typ Lux-skiva. Formas busenkelt till önskad form och kan sedan tex putsas och målas.

Hej

Skorstenen går upp mitt i en vägg, och jag vill göra en svängd form på väggen runt skorstenen med säkerhetsavstånd 50 mm till ytterhöljet. Det är en premodulskorsten, alltså en prefabskorsten.

MVH/Gano

J
Det är väl bara att bygga i tunn plywood. Bli den för "vek" så limmar på att lager till osv... tills den känns stabil.

Spårad tunn mdf skulle nog funka.

Vi har ett sådant ställe också och jag var först på väg med plyfa också. Men nu när vi har haft den och eldat ett tag så märker man vilken mysig värme som strålar från skorstenen när vi eldar. Så nu är jag inne på att göra något i plåt istället, så att värmen inte försvinner. Dessutom är det ju bra om det går att öppna för inspektion av skorstenen också. Det är nog också enklare att lösa med en plåt som man skrivar fast i kanterna. Vår skorsten är iofs en sådan som är isolerad så att man får ha den direkt mot trä. Det blir som ett varmt högt element på övervåningen när vi eldar och det är det synd att bygga bort.

Vill du ha plywood så googla på flygplansplywood. Det är den smidiga tunna som du behöver till detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.