Byggahus.se
Hej,

Jag behöver tillverka ett antal stora portar och behöver lite tips och inspiration.

Dörrarna monteras på byggnad som inte öppnas särskilt ofta. Köpa port känns därför uteslutet då priserna springer iväg. Ska sitta på typ lagårdsbyggnad.

3500mm höga och 3000mm breda slagportar.

Har eget sågverk och snickerimaskiner. Så tillverkningen ska väl gå bra. Det är mer modellen jag letar!
Gör nog gångjärnen själv också så blir de starka och smörjningsbara.

Tänker mig 2x4" i ram och kläs med trp20 på utsida. Kanske en tunn plyfa på insida för stabilitet.
Nån som har bild på ramverk?

/Henrik

H HenkeBoy skrev:
Hej,

Jag behöver tillverka ett antal stora portar och behöver lite tips och inspiration.

Dörrarna monteras på byggnad som inte öppnas särskilt ofta. Köpa port känns därför uteslutet då priserna springer iväg. Ska sitta på typ lagårdsbyggnad.

3500mm höga och 3000mm breda slagportar.

Har eget sågverk och snickerimaskiner. Så tillverkningen ska väl gå bra. Det är mer modellen jag letar!
Gör nog gångjärnen själv också så blir de starka och smörjningsbara.

Tänker mig 2x4" i ram och kläs med trp20 på utsida. Kanske en tunn plyfa på insida för stabilitet.
Nån som har bild på ramverk?

/Henrik
Följer denna - kan komma till användning.
Jag har byggt egna skjutdörrar tidigare, och följer då den traditionella Z-designen: Ett "Z på insidan (eller utsidan) och sedan vanlig panel som dörr, ev med ngn förstärkning i nederkant (och ovankant)
upload_2023-5-11_14-20-15.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

87c5278e6f4ad5b200a130036e5f680e.jpg

• Gilla
HenkeBoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.