Hej!
Lär mig snickra. Nu ska jag bygga en köksstomme till kolonistugans kök- detta i funkisstil. Behöver också en relativt tunn vägg bakom allt eftersom nu ser man gamla brädor glimta fram bakom masoiniten. Har införskaffat luckor och lådor.
Ytan är väldigt knapp 220× 61 ×(h)208.
Vi behöver inte diskbänk. Eventuellt hittar vi en traditionell spis max 50 cm eller en spisplatta som man passar in i köksbänken.
Frågan. Att bygga stommar till funkiskök, funkar det med köra med 4,5 reglar och masonit?
Hur börjar jag klokast?
Det jag mest lurar på är lådornas hållarkonstruktion, i vilken ordning börjar jag- först alla sidor av stommen, sen konstruera allt som håller upp dörrar/ lådor. Har någon en länk att hänvisa till blir jag överlycklig.
En sista fråga väggen bakom har ni något tips på billigt stänkskydd/ köksvägg som dessutom är tunt och i funkisstil så ut med det.
Tacksam för kloka råd på förhand.

Hejsan,

Kul att du ska prova att börja snickra men ha i åtanke att bygga tar en del tid och har man inte tillgång till vissa verktyg gör det lite extra krävande.

Men jag tycker denna youtuber gör bra och lättförståeliga videos:

Angående material så skulle jag undvika masonit i ett kök/skåpsbygge. Många bygger med björkplywood men MDF funkar också. Dock är MDF otroligt mycket fukt känsligare.

• Gilla
Johanna Frekke
  • Laddar…
richardtenggren
Niklasloow Niklasloow skrev:
Men jag tycker denna youtuber gör bra och lättförståeliga videos: [media]
Underhållande också, gillar verkligen hans kanal! :)

• Gilla
Johanna Frekke
  • Laddar…
BirgitS
J Johanna Frekke skrev:
En sista fråga väggen bakom har ni något tips på billigt stänkskydd/ köksvägg som dessutom är tunt och i funkisstil så ut med det.
Vitt kakel var nog det vanligaste redan i mitten av 40-talet. Vill man ha det billigt kan ju måla med våtrumsfärg.

• Gilla
Johanna Frekke
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vitt kakel var nog det vanligaste redan i mitten av 40-talet. Vill man ha det billigt kan ju måla med våtrumsfärg.
En teknisk fråga, hur funkar det att sätta kakel på masonit? Kan man det eller- vad kan vara ett bättre alternativ?

J Johanna Frekke skrev:
En teknisk fråga, hur funkar det att sätta kakel på masonit? Kan man det eller- vad kan vara ett bättre alternativ?
Just masoniten är inget problem. Men är väggen i övrigt tillräckligt stabil så den inte rör sig och kaklet lossar?

Det finns någon slags plattor av board som ser ut som klinker. Det kan duga i en kolonistuga.

• Gilla
Johanna Frekke
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Just masoniten är inget problem. Men är väggen i övrigt tillräckligt stabil så den inte rör sig och kaklet lossar?

Det finns någon slags plattor av board som ser ut som klinker. Det kan duga i en kolonistuga.
Tack för feedback! Vad gäller väggens stabilitet vet jag inte, gjort på spillvirke. Däremot är klinkerimiterande boarden dyrare(!) Konstigt nog. Lättare att hitta billigt kakel second hand än boarden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.