Byggahus.se
Hej
Har tänkt bygga en stödmur i trädgården. Skulle gärna ha synpunkter på om jag tänker galet.
'Jorden' är sand, allt under 2dm är sand, så väldränerat.
Höjdskillnaden är totalt 30-35cm.
Hade tänkt bygga muren av granitblock som är 140mm tjocka, 1000mm långa och 450mm höga.
Det innebär att ca 1/3 av blocket kommer vara under mark. Tänkte försöka få blocken att luta några grader mot höjden.
Men frågan är hur man då ska förbereda grunden. Räcker det att gräva ur 30cm ner (från den lägre delen av tomten räknat) och packa med 10cm grus och sen 5cm sättsand ovanpå? Och sen grus på insidan som täcks av fiberduk och sen jord.

Eller tycker ni jag ska gjuta fast blocken? Eller borde man limma fast en geoduk på baksidan av blocken och lägga bakåt?

Alla synpunkter är välkomna :)

Du är ganska nära! Jag tycker att om du ska sätta ett så beständigt och vackert material så ska du definitivt få det att hålla länge! Därför tycker jag att du kan satsa på 15 cm packad eller stampad makadam (16-32 el. lite mer)som bärlager (med duk under och upp mot det du ska motfylla) och ovanpå detta blandar du till "jordfuktad" betong alltså lite lätt och jämnt blandad vattenduschad betong istället för sättsand och använder detta till avjämningslager, vet inte om du har sågade stenar eller huggna? Men är de sågade och du ska sätta i en rak linje så så kan du ju "stocka" med rättskiva i betongen. Sedan börjar du motgjuta med slavsigare betong på både sidorna åtminstonde med 10 cm på den nivån (beroende på vad du ska ha för markbeläggning, om du ska lägga asfalt eller gatsten exempelvis. och kanske lite mer i bakkant, du föser upp betongen i en lutning enklast och sen kan man om man vill knacka ner lite armering och vattna med en murarborste på detta. Sen fyller du ca 20-30 cm innanför duken i bakkant mot kanstenen med yttlerligare dränerande material och viker om duken innan du föser tillbaka jorden. Och se till att vattnet kan rinna undan någonstans så du slipper frostsprängning. Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.