Byggahus.se

Bygga stödmur

1. J
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0A2E17CB-8B74-48FC-83EB-D57A7D1D3484.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6DA5C0D6-534B-4220-B397-47C3A21B120F.jpeg

Har ingen stor erfarenhet av stödmursbyggande eller markarbeten. Skulle behöva lite hjälp med stundande projekt av stödmur.

Eftersom vi börjar längst ner så är frågan hur jag ska lösa dräneringen. Behöver jag dräneringsrör längst ner och hur löser jag det på den ”korta” delen av muren där det svänger? Vart ska jag leda vattnet?

Vi börjar med dessa frågor så fyller jag på framöver..

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ska du inte fylla ut området kring poolen? Påverkar isåfall vilken typ av mur du väljer...

3. J
    Medlem Nivå 1
    Jo eventuellt. Det ska byggas trädäck runt poolen tänkte jag. Allt beror på hur mkt schaktmassa det blir efter markarbetet i övriga trädgården. Stenen till stödmuren blir Benders megastone som har ett klacksystem och lutar 12 grader inåt tror jag det var. Så det kan bli fyll hela vägen upp på stödmuren, dvs 1 meter

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok. Tänk då på att det kan vara lite svårt att få övergången mellan megastone och den fristående muren snygg? Eller är det kanske ingen fristående mur alls?

Använder man megawall där det är motfyllt kan man sedan gå över till megaloc där man ska ha en mur som är fri på båda sidorna.

I övrigt så är mitt tips att gräva ur ett rejält spadtag där du ska ha muren och sedan gjuta en grundsula att ställa muren på. Gjut 30cm brett och cirka 25 djupt och armera med fyra stål. Gör du detta jobb korrekt kommer muren stå rak i hundra år. Angående dränering så kan du lägga det bakom muren där du motfyller med jord och kanske leda det till någon dagvattenkasett? För en fristående mur skulle jag skippa det helt.

5. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Går ju även med andra typer av stenar och armeringsnät där det ska fyllas...

Tänk också på att det kan behövas bygglov för murarna... Här på Ekerö är det max. 40 cm hör mur som får byggas utan bygglov... :(

• Laddar…
  6. J
    Medlem Nivå 1
    Ingen mur är fristående utan den är i ett stycke och blir 950+500+250 lång. Hade inte tänkt heller att gjuta någon sula utan ställa första lagret på ordentligt packad makadam och sedan bygga på eftersom det är ett klacksystem med lås på varje sten

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok, det är jag som har lite svårt att tolka bilden då.

Angpende packad makadam - glöm det - åk runt och titta på stödmurar, de enda som inte är krokiga efter några vintrar är dom där man gjutit en sula under......

8. J
    Medlem Nivå 1
    Ok, inser att jag kanske måste göra detta moment. Lite frågor då.

1. Först duk sedan makadam
    2. Gjuta sula på makadamen 10-15 cm under marknivå. Behöver jag göra en sula som är böjd och går exakt som muren eller kan jag gjuta i en form som är lite kantig istället för böjd? (hoppas jag förklarar så ni förstår). Dvs det kommer finnas mer sula än stödmuren täcker

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    1. Om du inte har väldigt löst material i marken så skippar du duken och gjuter direkt på marken. Makadam behövs inte.
    2. Ja. ovankant sula ska vara en bit ner, enligt instruktion för markstenen, 15cm blir säkert bra. Du kan ha en kantig form. Jag har tagit OSB som jag kapat 20-25cm breda remsor av - detta använder jag som form och jag väger in överkant på dessa remsor så dessa hamnar i våg. När du gjuter drar du av betongen mot kanten på formen (använd en bit planka eller vad du nu har tillgänglig). Ja, lite mer sula än muren är bred blir bra.