Ska bygga en stödmur med Benders 100 megablock. Deras instruktion säger man kan antingen bygga direkt på marken, eller gjuta en sulla eller använda deras egna förgjutna betongbalk.

Jag hart sett likande murar som har säckat ihop i mitten, så antar att sätta dem på en sula är optimalt.
NU har jag dock en hög med cementblock kvar från en gammal altan, så fundera på om jag kan använda dessa som en sula
Tänkte lägga 2 på höjd omlott, dessa är ca 40x40x5 så borde ju ge en bättre bas änn bara direkt på gruset då belastningen sprids ut på större yta.

Muren bli på sin höjd 50 cm, marken under rä gansak stenig och sandig, dock finns det större tärd i närheten (asp) med lite rötter.

Vad tror ni?
Schematisk illustration av cementblock staplade omlott, avsedda för användning som grund för en stödmur.
Illustration av monteringsanvisning för Benders Megastone 100 stödmur, visar lager av jord, fyllnad, dränering och lutande block ovan marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått cementblock av typen "Klassik" med måtten 35x35x5 cm, används för underlag vid murbyggnad.
Skapa konto

• Grå grundbalk från Benders 1000x210x100mm visas på en produktbild med pris, leveransalternativ och recensioner.
    Skapa konto
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
K
Jag har byggt stödmurar med Finjas skalblock, som sedan fylldes med betong. Valde bort megawall men antar grunden ändå är relativt lika. Hade inte gjort din idé med enbart gammal marksten, tror sättningar med tid kan ske lite för lätt och det då riskerar att påverka murstenarna. Gjuten sula är helt klart att föredra.

K
Vet inte i vilken instruktion du kollar men har svårt att tro att man kan bygga direkt på marken. Blir inte mycket till stödmur då

K kniv skrev:
Vet inte i vilken instruktion du kollar men har svårt att tro att man kan bygga direkt på marken. Blir inte mycket till stödmur då
Ja inte direkt på marken, man måste ju göra markarbete såklart, gräva ut, duk och dränering samt lägga bärlager och stenkross så klart men därifrån har de 3 alternativ. Har grävt ner och udnerlaget verka vara mest sandjord under mitt bärlager
Instruktioner för att lägga första lagret av en mur på Mega Grundbalk med detaljer om dräneringsskikt, marknivå och snöre för rak linje.

Attitudeswe
Du kan köra stenlim på dina omlott markplattor.

Jag gjorde en 5cm hög och 40 bred gjutning med armering när jag byggde vår 120cm höga stödmur (ihålig sten (villaflex) som fylldes med betong). Den har inte rört sig på 5år iaf.

K
Fast direkt på marken och på ett sättlager är inte alls samma sak… Hur som så tror jag du gör dig själv en otjänst genom att gena i grundläggningen om du skulle använda markplattor. Då är det nog nästan bättre med ett sättlager, för du kommer inte att få det i våg med dina markplattor. Gjuter du en sula så kan du ju sätta första varvet sten i den och verkligen få det perfekt i våg.

Hur lång ska den vara?

K kniv skrev:
Fast direkt på marken och på ett sättlager är inte alls samma sak… Hur som så tror jag du gör dig själv en otjänst genom att gena i grundläggningen om du skulle använda markplattor. Då är det nog nästan bättre med ett sättlager, för du kommer inte att få det i våg med dina markplattor. Gjuter du en sula så kan du ju sätta första varvet sten i den och verkligen få det perfekt i våg.

Hur lång ska den vara?
Betongplattorna lägger jag på sättlagret bestående av stenkross 2 mm ca 10 cm under marknivå, borde ju gå få det i våg? Fördelen jag ser gentemot sätta direkt på sättlagret är att krafterna sprida ut på störa yta. Det är totalt ca 15 meter lång.

Ja tanken var att använda pl800 mellan de 2 betongplattorna

K
Nog går det att få hyfsat i våg, men på en lång sträcka på 15m är det svårt att banka alla plattorna i våg i sättlagret med en liten gummiklubba och sen lim mellan dom som tar någon mm hit och dit. Jag hade gjutit sula, extremt mycket lättare att få i våg och speciellt med tanke på längden på muren.

A
boihus123 boihus123 skrev:
Betongplattorna lägger jag på sättlagret bestående av stenkross 2 mm ca 10 cm under marknivå, borde ju gå få det i våg? Fördelen jag ser gentemot sätta direkt på sättlagret är att krafterna sprida ut på störa yta. Det är totalt ca 15 meter lång.

Ja tanken var att använda pl800 mellan de 2 betongplattorna
Bättre att sätta första stenen i betong..
Lägger med en tråd där jag har förklarat om hur vi brukar göra ifall du skulle finns intresse i det🙂

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-fristaende-mur.547550/post-6193673

Men i o med att din mur ska vara högre så hade jag lagt 2st galvade bisstål i betongen..

• Gilla
kniv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.