Byggahus.se

Bygga stödmur mot grannens tomt - behov av avtal?

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag ska bygga en stödmur mot grannens tomt. Eller rättare sagt ersätta en mur. Som jag har förstått det så är fastigheten som ligger högst upp ansvarig för muren. Tror muren byggdes när husen byggdes på 40-talet. Grannens tomt ligger högre upp än min, det vill säga muren är grannes ansvar?

I vilket fall som helst kommer jag bygga/betala för muren. Behöver jag och grannen skriva något avtal? Och i så fall varför behövs det och hur skall det se ut?

Tanken är att lägga en dränering vid muren och ansluta denna till dagvattnet. Dräneringen hamnar på grannens tomt. Enklast är det om dräneringen ansluts till mitt dagvatten (kommer gräva upp marken där oavsett). Är det en dum idé? Vad kan hända om antingen jag eller grannen flyttar, eller muren eller dräneringen krånglar?

Tacksam för hjälpen!
    Andreas

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Kanske en onödig fråga, men borde inte grannen bekosta muren? Jag antar att det finns någon bra anledning till det.

En möjlighet är kanske att du efter bygget överlåter mur/dränering till grannen. Så att det är klart på papper om grannen eller du flyttar, att grannfastigheten fortsatt är ansvarig för muren.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns ingen automatik i att högre belägen fastighet skall ansvara för en stödmur. Det är den som ändrar höjd på sin fastighet som är ansvarig för att ändringen inte påverkar grannens fastighet. Dvs. om det är din fastighet som schaktats mot gränsen, så var det din fastighet som ansvarar för muren. Var dte grannens som fyldes ut ligger ansvaret där.

I samband med större exploateringar när alla höjder förändras, har man i vissa fall skrivit in i detaljplanen att den högre belägna fastigheten ansvarar för slänt eller mur.

4. D
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Men vem tillhör muren enligt tomtgränserna? Är det grannens mur eller din?

Om det är grannens varför vill du bygga om den och varför låter han dig bygga om den?

• Laddar…
  5. Abbe W
    Medlem Nivå 5
    Det borde finnas något om detta i papper från kommunen. Har du frågat?

6. P
    Medlem · Nivå 2
    Vid nybyggnation är det den som avviker från den naturliga markhöjden som får stå för kostnad, ansvar och även mark. Ska det göras en slänt eller mur så ska den ligga på den mark som avviker.
    Det kan vara svårt att veta vad den naturliga markhöjden var i ett etablerat område, men det är en bra utgångspunkt.

7. A
    Medlem Nivå 2
    Wow! Vilken respons. Tack ska ni ha!

@kindvall: Jag tror att om jag vill ha en mur (som inte är så förfallen som den nuvarannde) så får jag bekosta den själv.

Det låter som en bra idé att överlåta muren/dränering när det är klart. (Fast det kanske är bäst att det reds ut innan arbetet påbörjas.)

@Hempulare: Då låter det som ansvaret är mitt. Det ser ut som att det är på min tomt som höjden har justerats på. I mitt fall är det enkelt att se för husen ligger utmed en naturlig kulle och för att skapa en plan yta vid huset har massor tagits bort.

Ska kontrollera med kommunen om det finns något noterat.

@Damir2d: Hade lite svårt att se det när jag kikade som hastigast ikväll. Det finns ett gränsrör så det är hyfsat enkelt att kontrollera, men det är lite buskar i vägen så jag måste mäta lite.

För att jag tror det är (min enda) möjlighet just nu att rusta upp muren. Jag dränerade kring huset för ett tag sedan och behöver göra något med min infart (som gränsar till muren), sedan tror jag att grannen är glad över att något görs åt den:D.
    Men jag ska diskutera detta med grannen, ville bara ha lite informatation först.

@Abbe W: Nej det har jag inte gjort än. Tänkte faktiskt inte på det, kanske mest för att området är så pass gammalt (i min värld).

@Pefix: Enligt vad jag kan se så är det min tomt avviker, men ändå tror jag att muren står på grannens sida, men behöver som sagt mäta lite noggrannare.
    Är det så att i och med att muren står på grannens sida är det grannens ansvar?

Men jag har inte fått något svar om mina frågor om avtal och hur man ska göra med dräneringen, förutom @Kindvalls förslag att upprätta ansvaret när det är klart. Jag lutar mer och mer att dräneringen bör gå till grannens dagvatten.

MVH
    Andreas

8. Bästa svaret

P
    Medlem · Nivå 2
    Hej Andreas, om muren ligger på grannens tomt, men det är din fördel och ansvar för att din tomt är sänkt så tror jag att du får ta ansvaret att renovera den. Om grannen går med på att den ligger kvar så är det sjysst, men om du i detta fall vill vara korrekt så skulle jag rekommendera att flytta den till tomtgränsen, fast då tillkommer fyllmassor, men du skulle dränera så varför inte fylla bakom med singel?

9. A
    Medlem Nivå 2
    Tack Pefix,
    Ja det är kanske så man ska göra,då råder det inga tveksamheter om vems muren/ansvaret är. Hade ändå tänkt fylla upp med singel så det är inte något hinder. Det blir dessutom enklare då det blir mindre åverkan på granntomten.

Tack för svar!

• Laddar…
  10. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Du behöver med all säkerhet riv- och bygglov för muren.

11. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Om dräneringen hamnar på grannens sida är det rimligt att den ansluts till hans dagvatten. Varje fastighet ska ta hand om sitt eget dagvatten. Sen kan man iofs. Fråga om det verkligen är hans vatten om det tränger fram för att din tomt är sänkt. Beroende på marknivåerna kan man ju också tänka sig att det är lättare att dra vattnet till din dagvattenbrunn; för att nå grannens måste man kanske i värsta fall pumpa istället för att bara förlita sig på gravitationen.

Ett servitutsavtal som reglerar frågan framåt som någon varit inne på låter också klokt. Där kan man både skriva in din rätt att komma åt dräneringen på grannens mark och grannens rätt att dra den till din dräneringsbrunn. Samt fastställa en gång för alla att muren och ansvaret för den är din fastighets. Om det är så man vill ha det.

12. A
    Medlem Nivå 2
    Hej Hemmakatten,
    Kollade upp om det krävs bygglov men det gör det inte i det här fallet då det är en stödmur och den kommer vara lägre än 0,5m. Om det krävs rivningslov för den gamla muren får jag kolla upp med kommunen. Tack för påminnelsen!

/Andreas

• Laddar…
  13. A
    Medlem Nivå 2
    Hej! Tack för ditt inlägg.

Anledning till att jag vill lägga ner dränering är inte att det finns problem med att det tränger fram vatten utan att jag vill förhindra att det blir problem med vatten bakom muren. I mitt fall tror jag att vattnet som tränger ner till dräneringen kommer från grannens tomt. Tomten sluttar ner mot muren och det är lera i marken. Vatten som marken inte kan ta hand om vid nederbörd kommer därmed söka sig till muren. På min sida kommer jag troligtvis asfaltera och ha brunnar som tar hand om vattnet.

Inga problem med nivåerna heller - gravitationen kommer göra ett strålande jobb:D men det är en bra synpunkt.

Håller med dig till 100% om servitutsavtal! Om vi gör någon avvikelse, till exempel drar dräneringen till mitt dagvatten, så ska det skrivas avtal.

14. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Behövs det inte bygglov så behövs det inte heller rivningslov.

15. A
    Medlem Nivå 2
    Det låter bra! Tack för att du redde ut det.