Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygga stenkista. Nybörjare behöver råd.

1. F
    Medlem · Skåne · 10 inlägg

frepet

Medlem
    Hej!
    Har tänkt mig att denna sommar ge mig på att bygga trädäck ovan plattor som legat sen 1969 som har satt sig något pga att regnvatten.
    Altanen skall ligga runt ett uterum som är ca 4x4m stort.
    Som första steg i denna behöver jag leda undan regnvatten från taket ner i en stenkista. Idag rinner vattnet rakt ut på plattorna. Hur bör man konstruera denna kista?

Har fått råden att bygga stenkistan åtminstone 1m från huset, att volymen bör vara cirka 1kbm stor, att konstruktionen lämpligen görs genom att fylla ett plaströr, i lämplig dimension, med makadam samt att täcka botten och topp med duk.

Vad säger ni experter? Hur gör man bäst? Vilken storlek på Makadam etc.
    Alla tips och råd mottages tacksamt, behöver dem :)

Redigerat 23 jun 2009 19:10
  2. Kalleman
    Medlem · Skåne · 527 inlägg

Kalleman

Medlem
    Jag är ingen expert på att bygga stenkistor men det är rätt mycket som spelar in innan man kan ge dig ett helt korrekt svar.

- Hur mycket vatten är den tvungen att kunna svälja? Tänk på att bara 30 volymprocent av makadamen kan fyllas med vatten. 1 m3 makadam ger alltså 300l porer som kan vattenfyllas. Det motsvarar ett 6mm regn på 50m2 tak.

- Vad är det för terass/jord i marken? Är det en genomsläpplig jord under stenkistan så hjälper ju den till att leda ner vattnet i marken snabbare och därför fylls inte stenkistan lika snabbt och alltså behöver den kanske inte vara riktigt lika stor.

Angående storlek på makadamen så kan man nog ha olika men bör nog inte vara för små, kanske 32-64? Eller varför inte skärv i 90-120 mm? Porvolymen är identisk så där är det ingen skillnad på en 4-8 makadam och en 32-64 makadam.

Hoppas du har fått lite input av mitt svamlande... :)

/Kalle

3. F

frepet

Medlem
    Tack för ditt snabba svar!
    Har förstått att det inte är helt enkelt att ge ett svar :)
    Vattenkistan skall kunna svälja det som regnar på taket till uterummet, vid närmare mätning är det ca 12 m2 tak.
    Jag bor i Landskrona, skånska myllan, så sand och lera som släpper genom vatten hyggligt i alla fall gissar jag. Med dessa premisser tror du det räcker med 1kbm?

Har du någon idé beträffande vart man får tag i typ en plasttunna som kan hålla skärven alt. makadamen? Kanske något bättre alternativ som du kan rekommendera?

/Fredrik

Redigerat 23 jun 2009 22:43
  4. Kalleman

Kalleman

Medlem
    Ett alternativ till plasttunna är ju att använda ett VA-rör i plast i någon lämplig (stor) dimension. Det finns rör upp till 2,5m i diameter. Då behöver du inte gräva så djupt.:) Uponor tillverkar sådana rör. Kanske finns fler. Vet inte vad det finns för standardlängder på rören men det kanske finns kortbitar eller passbitar för att finjustera brunnar och dylikt som hade gett dig den volymen du behöver. Har ingen aning om ekonomin i det hela dock.

EGENTLIGEN så tror jag inte du behöver något rör eller någon tunna, det du behöver göra är att förhindra att omgivande jord (ovanifrån och från sidorna) blandar sig med makadamen och det kan du ju göra med geotextil.

Ja, 12 m2 tak ger ju inga stora mängder vatten så 1m2 bör räcka långt. Kanske inte för ett 100 års regn men då räcker väl inte mycket annat heller... :)

Uponor

Uponor återförsäljare i Skåne

/Kalle

5. S
    Medlem · Skåne · 267 inlägg

Skier12345

Medlem
    Om du vill ha en tunna föreslår jag en vattentunna som du skär av botten på, kostar några hundralappar på byggvaruhusen. Är troligtvis billigare än VA-rör. Att plasten är tunn gör inget eftersom du ska fylle den med makadam på insidan och jord mot utsidan. I öppningen nedåt lägger du geotextil.
    Tycker att du ska gräva ned stenkistan utanför din nya altan. Två skäl,: längre från huset och enklare att renovera den om det behövs utan att bryta upp altanen.
    Räknat med 40 mm regn ger ditt tak 480 l.

6. F

frepet

Medlem
    Tack Kalle!
    Nu känns det som jag har lite mer kött på benen. Jag skall kolla runt vad som finns, finns det inga lämpliga rör kör jag på spåret med geotextil.
    Mvh
    Fredrik

7. F

frepet

Medlem
    480L, jösses.... Var ju inte så länge sen vi fick dryga 40mm. Man tänker inte på vilka mängder som kommer ner när man räknar över lite yta.
    Eftersom jag har en liten trädgård, varav stora delar redan är stenlaggd blir jag nog tvungen att ha kistan under altanen. Kanske inte helt lyckat men vad göra...
    Mycket därför jag vill göra ett så bra jobb som möjligt. Gärna lite överdimensionerat för att vara på säkra sidan.

Skier12345, om man kör med avskuren tunna. Hur många liter bör den vara på för att klara av skyfallen? Tror inte byggvaruhusen har 500l tunnor :)

/Fredrik

8. Kalleman

Kalleman

Medlem
    En regntunna rymmer dock sällan 1m3. Kan du koppla ihop ett par eller tre så funkar det väl men känns bökigt. Eller?

Ja det kan bli en del vatten även på 12 m2, jag var nog lite snabb där. 1m3 är kanske i underkant om man vill känna sig helt trygg. Man får dock ha i åtanke att vattnet ofta kommer under några timmars tid om det rör sig om större mängder och då hinner en del infiltrera ner genom botten på magasinet.

Geotextil i botten hade jag skippat då det bara riskerar att fördröja infiltrationen och sätta igen. Det är ju ingen risk för sammanblandning av materialen.

/Kalle

9. S
    Medlem · Skåne · 267 inlägg

Skier12345

Medlem
    Svårt att svara på beror på hur snabbt marken dränerar bort vattnet.Ta två 200 l tunnor med ett rör mellan. Om marken sluttar lite alternativt att ditt altandäck ligger lite högre än omgivande mark dra ett rör utanför altanen där överkottsvattnet får rinna ut vid 100-årsregn.
    Om det finns utrymme under altandäcket kan tunnorna med fördel sticka upp och den delen behöver inte fyllas med sten.

10. F

frepet

Medlem
    Jösses vad det blev mycket att gräva :) Frågorna bara poppar upp....
    Tänker jag fel? Hur brukar folk göra? Bygger man inte stenkista till rännorna på uterummen? Leder man bara bort vattnet ovan mark? Eftersom jag skall bygga på stenplattor och inte plintar för att hålla höjden nere har jag inte uttrymme under utan måste gå under mark. Något mer jag skall tänka på grund av konstruktionen?

11. Kalleman

Kalleman

Medlem
    400l makadam ger dig plats för 120l vatten. 480l vatten kräver 1,6 m3 makadam = 8 st 200l tunnor.

12. F

frepet

Medlem
    Känns som lite väl många tunnor :)
    Har sökt av och läst igenom olika poster jag funnit här på forumet och fann en som grävt en citat "gropjävel" på 1kbm fyllt med makadam och använt geoduk runt och ovanpå som "funkat bra i 3 år" (precis som du skrev i ett tidigare inlägg). Kanske detta är vägen att gå?
    Hur pass tätt måste geoduken passas runt kanterna i stenkistan?

13. Kalleman

Kalleman

Medlem
    Eftersom porerna i makdamen är det man ska vara rädd om så måste man skydda det från inrinnande jord.

Börja med din "gropjävel":). "Fodra" sidorna av gropen med geotextil och se till att du har ordentligt med överlapp så att det inte blir springor. Det behöver egentligen inte täcka botten eftersom jord inte kan rinna uppåt och sätta igen dina porer i makadamen. Jag skulle nog snarare försökt luckra terassen under makadamen för att underlätta vidare vattentransport ner i marken. Den gränsen för gärna vara lite "diffus", då möten mellan jordlager med stor skillnad i fraktionsstorlek kan gärna skapa kapillärbrytande skikt där vattnet bromsas upp.

Fyll på med makadam. Täck ovansidan med geotextil och se till så att kanterna viks ner utanför dina "väggar" av geotextil. Anslut röret med inkommande dagvatten och försök täta kring detta mot inrinnande jord. Täck geotextilen med jord.

Det är nog värt att välja en riktigt kraftig geotextil som inte riskerar att skäras sönder av vassa stenkanter o dyl.

Som tidigare sagts, försök lägga kistan så långt du kan från huset och så lågt som möjligt i förhållande till grunden.

/Kalle

Redigerat 24 jun 2009 01:37
  14. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 483 inlägg
    Man brukar säga att stenkistor ska placeras i den översta metern jord för att fungera optimalt.

"Så lågt som möjligt i förhållande till grunden" har jag sett ett par skräckexempel på när man på platta villatomter gräver stenkistan i nivå under dränrören....ett par meter ner i backen.

15. Kalleman

Kalleman

Medlem
    Vad jag åsyftade om än otydligt var att ovankant stenkista bör ligga under marknivå vid huslivet så att inte vatten i första hand rinner mot huset vid en översvämning. Tack för påpekandet MathiasS!

Kom att tänka på en annan grej som kan vara bra vid en sådan här "fullösning". Man kan ju låta anslutande rör från stuprör rinna ner i en hink som får fungera som ett enkelt sandfång. Hinken är nedgrävd i makadamen och har ett bräddavlopp som medför att större partiklar och sand inte kan rinna ner i makadamen. Ett litet nät på bräddavloppet så kan inte flytande löv och dyl heller ta sig ner. Hinken är relativt lätt att rensa då och då och bör förlänga livet på stenkistan. Se bifogad snabbskiss.

/Kalle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.