Byggahus.se

Bygga spiskasett, vilka regler gäller.

1. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Jag funderar på att bygga mig en spiskasett.
    Upptäcker nu att det är troligtvis inget man får göra själv, samt att dom måste klara utsläppskrav, vara typgodkända.
    Man kan till och med få dryga böter.
    Jag kommer inte ha den till att värma huset med, men vill kunna elda och ha det mysigt någon gång då och då.
    Har i dagsläget en stor spis med rejäl murstock, vill fylla ut den så gott det går, insatsen som är där idag är löjligt liten.
    Var inne på en sajt som säljer insatser, där kan man få dom byggda gör just "min" spis, funderade hur är det med typgodkännande då?, skall ringa dom och fråga.
    Nu till min fråga.
    Fråga: Är det någon som byggt en själv?.
    Rekommenderas det, eller ej.
    Är händig, svetsare så själva arbetet är ingen konst för mig.

2. T
    Medlem · Nivå 13
    Du får svetsa ihop vad du vill i verkstaden, finns inga regler om det.

Däremot får du inte använda den som eldstad i huset om inte anläggningen i helhet är godkänd av kommunen. Du måste i bygganmälan ange att du ska koppla in en eldstad som är CE-märkt och prestandadeklarerad enligt harmoniserad norm SS-EN 13240. Kommunen i sin tur anlitar lokala sotningsmonopolet till att kontrollera anläggningen för att få ett slutgiltigt omdöme. En sotare kommer inte att godkänna en egentillverkad eldstad och du kommer inte att kunna leverera någon prestandadeklaration till kommunen.

Så du kan använda den olagligt med allt vad det innebär av troligtvis sämre förbränning, dåligt skydd vid brand från försäkringsbolaget m.m.

Tillkommer att det är inte en lekmannauppgift att tillverka en eldstad som är effektiv (hög verkningsgrad). Som helhet skulle jag rekommendera att du tittar efter färdiga och godkända lösningar. Du får en eldstad som är godkänd, har en bättre verkningsgrad än egenpyssel och du har fullgott försäkringsskydd.

3. T
    Medlem · Nivå 13
  4. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Tja,,,,men nu är jag inte Oppfinnar-Jocke med en svets från Jula och livlig fantasi, noll i konsekvenstänk.
    Frågan är seriös och jag förväntar mig seriösa svar.

• Laddar…
  5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Om du är svetsare borde du förstå varför alla bättre kaminer är byggda av gjutjärn... ;)

Även om det är jättekul att göra saker själv etc. så tror jag att det här är ett område där det är svårt att uppnå några tillfredsställande resultat på egen hand...

6. T
    Medlem · Nivå 13
    Mitt svar är seriöst. Att få till bra förbränning är otroligt svårt. Att bedöma risker likaså. Att göra pjäsen lättsotad kräver med mycket tanke.

Du kommer inte lyckas konstruera en lika rent förbärnnande, lika effektiv och lika säker eldstad som en typgodkänd kamin färdig från butik. Hade det varit en jaktkoja eller liknande så varför inte, men i ett småhus möjligen i tätbebyggt område så kan jag aldrig rekommendera någon att svetsa ihop en egen kamin.

7. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Ser inga problem med att bygga den i Corten, eller för den delen rostfritt 316, som har betydligt bättre egenskaper än gjutjärn. Sedan mura upp på sedvanligt vid inuti. Pannor till stora kraftverk som jag bla bygger på arbetstid är inte bygga i gjutjärn;-) Anledningen till att dom görs i gjutjärn är för att hålla nere priset, samt designen.

• Laddar…
  8. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Då är det väl bara att köra? Du kan väl rita upp hur du tänkt dig, och lägga upp här, det blir roligt att följa.. :)

9. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Jepp det skall jag göra, efter det att jag kontaktar berörda personer som vet vad som gäller.
    Har just varit i kontakt med en kaminleverantör som kan rita upp den i cad/dvg fil (då får jag en konstruktion som är beprövad), när jag har dom filerna kan jag skära ut delarna med laser och svetsa ihop den. Dock vet dom ännu inte vad dom tar för det jobbet, samt om dom fick sälja utan att dom själva gör jobbet, jag skall återkomma när rätt person är på plats.
    Naturligtvis måste jag kontakta rätt myndighet med, samt sotare så jobbet kan låta sig göras.
    Tanken med min fråga här var om någon satt på kunskap, inte gissade eller antog och som ville dela med sig.
    Men det fanns det tydligen inte vad jag förstått.

10. T
    Medlem · Nivå 13
    Hur har du tänkt med eldstadens storlek?

Du vill fylla utrymmet i spisen, det ser ut som en ½ kubikmeter på ett ungefär.
    Ska du ha hela volymen till eldstad så blir det minst sagt en utmaning att få den att brinna rent. Antingen har du en pyttebrasa i mitten som är tokigt kall eller så får du hiva in 300 liter ved och ta ut en effekt på 50 kW eller nåt.

Om du inte ska fylla hela håligheten med en spis, är det då inte lättare att mura igen en större del av öppningen och sätta en mindre spis längst ut i hörnet?

Angående dina färdigheter i metallbearbetning så är det ingen som tvivlar på dem här. Du kan helt säkert din sak, det kunde även han som brände ner sitt hus. Problemet är att eldstäder är svåra att konstruera, det har inget att göra med hur duktig man är på metallbearbetning. Människan har eldat ved i 10.000-tals år men inte förräns på 1990-talet och senare har man lärt sig konstruera både kaminer och pannor som är effektiva, miljövänliga och säkra.

Du måste ha en brännkammare som är optimerad för effekten, som bränner rent med luft i flera steg, som inte kyler för snabbt eller för långsamt, som inte orsakar för höga eller för låga RGT, som är lätt att sota (svårsotad pjäs = blir inte gjort = brand), som är lätt att reparera, som växlar ut värmen på rätt ytor.. och mer.

Som sagt jag avråder från egen tillverkning (inte på grund av att jag misstror dina färdigheter) men ska du ändå ge dig på det så lycka till och lägg gärna upp bilder, det ska på ett perverst sätt bli kul att se.

• Laddar…
  11. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Har varit inne på Emabodaspisen, dom måtttillverkar tydligen. Har man bara en ritning är det inga problem att tillverka en, problemet är att få tag i en sådan som är gjord av någon som kan sin grej.
    Problemet är alltså att jag inte har kunskapen att konstruera en, men kunskapen att tillverka en. Skall kontakta dom och se vad dom säger, ser att dom har just det du avråder ifrån, enormt stor eldstad. Får se vad dom svarar. Återkommer.

12. E
    Medlem · Nivå 12
    För en bra förbränning krävs att rökgaserna från veden överstiger ca 800 grader . För att åstadkomma detta bör det inte finnas alltför kylande ytor runt eldhärden vilket vanligtvis löses med isolerande vermikulitplattor. Därefter ska de varma rökgaserna förses med nytt syre för att lyckas slutförbrännas, och i de kaminer som bäst klarar sin förbränning vid låg effekt är denna luft förvärmd i kanaler runt eldhärden innan de tillförs gaserna ovanför elden. En äldre tex braskamin med förbränningsluft utifrån är nära nog omöjligt att få bra förbränning i. Att släppa in -10-20 gradig luft till brasan antänder definitivt inga rökgaser, i vilka 60% av vedenergin sitter. Även stora glasytor kyler eldhärden och gör att det måste eldas hårdare för att hålla temperaturerna. Konvektionsdelen, där sedan värmen ska avges är i de flesta insatser snålt tilltagen, men av förståeliga själ. Den ska få plats i en bef öppen spis . I.o.m att hela kaminen blir värmeavgivande måste luftcirkulationen runt den vara tillräckligt hög. Luft sugs av termiken in under kaminen, värms upp och ska sen ut i rummet igen för att göra sin plikt. Är avståndet ovanför kaminen och till ö.spisens hålöppning /briken , mindre än 15 cm bör ventilationshål högre upp i ö.spiskonstruktionen tas upp. Det aktuella ex är ett sådant. Ju större eldstaden är, ju svårare blir det att upprätthålla nån vettig förbränning, dock. Ja, jag har byggt några stycken, men nej ,ingen större idè . Som idè el inspiration finns säkert bilder på cortenspisar från brasspisen o Energikassetten som med lite modifikation skulle kunna passa.

• Laddar…
  13. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Hej. Ja det var mycket information, tack. Mitt mål med spisen är inte värme utan trivselfaktor/mysfaktor, kunna se brasan bra. Problemet är att samtliga kassetter iallafall som jag tittat på är för små för min spis, har du kanske tips på någon, eller foto på något förslag.

14. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Har googlat nu, himla smart lösning dom har.
    Kommer nog knåpa ihop något så småningom, med sämre effekt fast med större mysfaktor.

15. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14