Byggahus.se

Bygga sommarstuga så billigt som möjligt

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej, vet inte hur den sakkunnige skibenten kan föreslå en uteluftsventillerad krypgrund eftersom det är en känd riskkonstruktion.

2. B
    Medlem Nivå 5
    "förutsättning att den byggs på ett fuktsäkert sätt" Menar troligen på en mark som är torr och väldränerad, och som inte lurar in mot huset. Då ska inte några problem uppstå. Men 2000kr/m2 det lät dyrt. Hyra av grävare sen är det mycket sten i backen så bygger man grunden av det. Annars finns det säker någon bonde som har massa sten. Kanske 1000kr/m2.

3. B
    Medlem Nivå 1
    Vet inte vad problem betyder för dig. När du sätter på ventillationen så kommer troligtvis luft stiga upp från mark och grund till huset. Med lite kunskap är det inget du vill. Köp en bra untertycksventillerad krypgrund så slipper du problemet, isolergrund eller liknande. Kör hårt!

4. D
    Medlem · Nivå 8
    Uteluftsventillerad krypgrund är kanske bättre än många moderna grundtyper? Finns många såna som har klarat sig över hundra år! Frågan är hur många untertycksventillerade krypgrunder eller isolergrunder det finns som är så gamla :)

5. B
    Medlem Nivå 1
    Jo den kända riskkonstruktionen uteluftsventillerad krypgrund kan säkert gå bra när murstocken går ner i marken och håller torrt, och saknar dagens frånluftsvärme. Gränsvärdet för luftfuktighet är 75% RF för att mögel inte ska bildas. Ute är det upp till 100 och marken är hundra, och en mögelhärd. Du vill inte få upp den luften i huset om du har kunskap.

6. D
    Medlem · Nivå 8
    tror du att en murstock klarar av att värma en ventilerad krypgrund nämnvärt? kanske är det knappt mätbart. eller kan det finnas andra fenomen i gamla hus som får en sådan grund att fungera. tex dåligt isolerade golv?
    kunskap är lösningen, bygg med rätt material och metod så är det inte speciellt stor risk med en sådan konstruktion

7. B
    Medlem Nivå 5
    Jag har då inte nå problem med det, konstigt enligt dig. Och inte 2 av mina 3 grannar som har samma sorts grund, ännu konstigare. Och don har mer otät trossbotten än vad jag har. Råsponten jag har som trossbotten är torrare nu än när jag la den. Jag har nog gjort nå fel? Och sylstocksrna som är minst 130år var hel och inte nå fuktskadade.

8. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har inte sagt att det är bra. Uteluftsventillerad krypgrund är en känd riskkonstruktion. Kontakta Rise med din kunskap.
    Titta på ”Fuktsäkerhetsprojektering av krypgrunder – tänk på det här” på YouTube

9. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har missuppfattat, det gäller nybyggda hus. Du hittar säkert en lösning.

10. B
    Medlem Nivå 5
    Vad ska jag hitta för lösning? Så du menar att man inte kan byggs en ny grund på samma man gjorde för 100-200 år sen och som fungerar.

Det hur var hur man bygger så billigt som möjligt, och då borde man undvika all betong när det inte finns någon fördel med det om inte platsen man ska bygga på är ett sumphål.

11. B
    Medlem Nivå 5
    En annan bra lösning för grunden är mullbänk. Den går att bygga billigt. Vet inte vilket material som är billigaste, men skumglas är vanligt att använda till det. Har varit på ett ställe som dom först använde tommglas och sen perlit och ett lergolv på det.

12. B
    Medlem Nivå 1
    Husen som byggs idag inte på samma sätt. En fördel, antar jag, är att ditt hus drar 4000 kwh/år istället för 20 000. Ventillationen är annorlunda, ofta med frånluftsvärme. Du vill garanterat inte ha upp luften från marken i huset, det kommer komma mycker information om det framöver. Tror ev Benders har en undertryckssatt grund, men jag skulle välja Isolergrund som jag tror är standard i bla Smålandsvillan och Hjältevadshus .

13. B
    Medlem Nivå 5
    Mitt är inget nybyggen om man inte tycket att hus från 1750 är nya och har låg uppvärmning ändå. Sen tar då inte jag min luft ifrån grunden, och det lilla som kommer därifrån ska först gå igenom ett lerlager och sen ett lager hampa. Så den luften blir filtrerad. Om man nu vill ha frånluftsvärme i en stuga så man får undertryckt inne och kanske få upp luft från grunden på grund av dålig trossbotten då har man byggt fel. Och vem sätter in frånluftsvärme i en stuga? För det var det det skrevs om, inget stort hus.

Så vill man supersnygga en krypgrund ja då kan man få problem. Och det var det som stod i artikeln.

14. B
    Medlem Nivå 1
    Det var ett himla skrivande. Radon, mikroorganismer, mögel, bakterier och lukt som finns och bildas i marken vill du troligtvis inte få upp i huset. 80% av det mögel som bildas syns inte för blotta ögat. Det byggs kända riskkonstruktioner idag, bla så använder Älvsbyhus en sådan, utan att hösköparen får reda på det. Hoppas min information hjälper till och lycka till med ditt hus.

15. B
    Medlem Nivå 5
    Du borde lära dig att bygga bort problemen, för gör man det så är det inte nå problem. Eller ägget du nå företag som säljer betong? För det låter nästan så på dig. Det finns många sätt att göra trossbotten tät. Då tycker du att en mullbänks grund också är dålig? Bara betong som fungerar?

Har du nå mätvärden på inomhusluften på något hus med en riktig utförd krypgrund? skulle vara intressant att ta del av det.