Byggahus.se

Bygga sommarstuga så billigt som möjligt

8k läst  12 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Att förverkliga drömmen om en egen sommarstuga behöver inte kosta skjortan. Här tittar vi närmare på regler, förutsättningar och budget för att bygga en sommarstuga till så låg kostnad som möjligt.

Du kan läsa artikeln här: Bygga sommarstuga så billigt som möjligt

• Laddar…
  2. K
    Medlem Nivå 6
    Om jag minns rätt så hade Stringfellow en ganska hög nivå på sina "låga kostnader". Huset han byggde blev fantastiskt fint, som bilden också visar, men till en kostnad som väldigt få räknar som lågpris antar jag.

3. K
    Medlem Nivå 5
    Man undkommer inte bygglovskrav med mobil bostad på tomten, det finns helt enkelt inget i reglerna som skulle bygglovsbefria en bostad bara för att den står på hjul. Det här är en importerad missuppfattning från Storbritannien och delar av USA

• Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 7
    Husvagnar som står på tomten behöver de bygglov menar du?

5. U
    Medlem Nivå 1
    Ja husvagnen måste ha bygglov om den inte står där enbart som uppställd över vintern.

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 7
    Ja, men i praktiken hur många bygglov finns det för husvagnar tror du?

Det är nästan bara om grannsämjan inte är på topp som det skulle kunna bli ett problem.

Inte för att jag rekommenderar att göra så men att bygga ett litet "hus" på hjul skulle nog lösa många bygglovsproblem om man faktiskt var beredd att flytta huset.

7. S
    Medlem Nivå 8
    Det är svårt att bygga "billigt" om man vill ha normal standard med toalett, dusch, el, värme året om och liknande faciliteter. Kostnaderna som ligger utanför själva huset brukar bli ganska så höga, bygglovskostnader, kostnader för vatten, avlopp eller reningsverk-infiltrationsanläggning, elanslutning drar lätt iväg.

Mina tips för att bygga billigt baserat på de erfarenheter jag har är: Bygg ett kvadratiskt hus med plintgrund. Håll taklutningar och spännvidder normala så att du slipper speciallösningar Håll antalet fönster så få som möjligt (men välj bra, underhållsfria fönster) och håll badrummets yta så liten som möjligt. Reglar och isolering är billigt så där finns det ingen anledning att snåla. Detta gör också att du tjänar inte jättemycket på att snåla på husets yta utan bygg så stort som du tror dig komma behöva, men bygg heller inte för stort. Sovrum i ett fritidshus behöver i princip inte vara större än att sängen och en garderob precis får plats. Kök byggs med fördel ihop med allrum.

Titta vad den billigaste bygghandlaren i området har i lager och anpassa konstruktion och ytskikt efter det. Bygg sakta så kan du klara de flesta inköpen med "lönepengar" och slipper kanske nyttja eventuella lån. Värm upp huset med luft-luftvärmepump och eventuellt element i vissa rum, tex badrum. Under arbetets gång kan du lägga upp bevakningar på prisjakt på saker som varmvattensberedare, och andra prylar som du tror dig kunna behöva. Köp sen när det reas ut. Håll dig på samma sätt ajour med utskick och andra kampanjer från bygghandlare i närområdet, så kan du spara några slantar

8. B
    Medlem Nivå 6
    Jag har två bodar (på hjul) och en husvagn inom strandskyddat område. Kommunen har kollat väldigt noga t.o.m, hovrat med helikopter på låg höjd för att kunna fotografera bra. Allt är markerat på kommunens karta som svarta! rektanglar. Under 10-15 år har dom inte hört av sig. Eftersom jag äger granntomten var jag inne på kommunens bygglovsavdelning i ett bygglovsärende och passade på att fråga vad de där svarta rektanglarna på granntomten betydde. Det är bodar på hjul så de kan vi inte göra något åt blev svaret. Samtidigt är de ute o kollar. För någon månad sedan åkte en granne dit på vite för han hade byggt en stenmur 20 cm för hög. Stadsarkitekten sa vid ett tillfälle till mig att det var viktigt att ha bra grannsämja - ta en pilsner och ha kräftskiva ihop så blir det inga problem.
    I grannkommunen finns det många villavagnar. Stadsbyggnadsarkitekten blev intervjuad i lokaltidningen och sade att eftersom dom står på hjul kan vi inte göra något åt dom.

9. K
    Medlem Nivå 1
    Surfarn, du hade bra tips , tack! Jag står just i valet och kvalet mellan att renovera min fallfärdiga, oisolerade sportstuga från 40-talet, byggd på sluttande lerjord, uppallrad på högar med tegelstenar i hörnen, eller att riva o bygga något nytt. Det ska vara som fritidshus men gå att nyttja året runt. Har idag en öppen spis vilket ju är mysigt och vilket jag gärna behåller. Eftersom tomten saknar vatten tänker jag borra brunn, och toa ska vi lösa genom att sätta in en förbränningstoa. Kvadratiskt hus på plintar säger du, Surfarn. Blir det enklare och framför allt billigare än att gjuta grund? Vi varken kan eller vill ju lägga ned så mycket pengar på det här projektet, men stugan vi har går ju knappt att vistas i om det inte är plus 20 ute. Nån som har fler goda råd?

10. M
    Anonym
    Jag har byggt ett stenhus på ca 55 m2 i lättbetong med begangnade fönster och dörrar.. köpt in putsnät och ytpapp när den slumpas bort på blocket. Samlat alla möjliga delar under årens lopp.
    Mitt tips är att tänka på enkla bygglösningar... hur mer komplicerat det är hur mer pengar kostar det att bygga... jag byggde också efterhand.. första sommaren bodde vi i huset utan el, golv och kök... bygg vidare när pengarna har kommit in på kontot... gör allt jobb själv... där ligger den största kostnaden anslut efter några år till el och vatten... allt behöver inte lösa första året om mans ska ha det som sommarhus vill säga....

• Svara
  11. K
    Medlem Nivå 1
    Tack! Det är klokt, jag håller med dig. Byggde du ditt hus på en gjuten platta?
    Eller går det att pallra upp ett hus i lättbetong på plintar också?

12. S
    Medlem Nivå 8
    Vad gäller grunden måste du se till förutsättningarna. En platta på mark kan bli väldigt dyr vid sluttande mark (massa fyllning och paddning) eller om det måste schaktas berg (sprängning) Plintar fixar man enkelt själv och kostar inte så mycket. Perfekt till sommarhus. Om du skall renovera din gamla stuga eller ej måste du komma på själv, frågeställningar som man får ta fundera på då är om den ligger i ett populärt område (får man tillbaka pengarna?) Hur mycket kommer jag använda den? vilken standard vill jag ha? osv.

13. B
    Byggnadsvårdare Nivå 3
    Bygget kan göras nästan gratis, det som kostar är lite verktyg/maskiner och tid. Oftast så tar det ju mer tid desto billigare man vill bygga.

Artikeln var lite halvdålig, struntade helt i alternativa byggmetoder.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka