5 505 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Bygga soltak på takterrass i bostadsrätt?
Efter att länge ha "smugit runt" här på forumet och läst allehanda intressanta trådar och fått många bra tips så kommer här mitt första inlägg i form av en fråga.
Jag har en bostadsrättslägenhet med takterrass i rakt söderläge. Nu funderar jag på att bygga ett solskydd av enkel modell (träram stående på fyra stolpar, ingen infästning i fasad eller golv), där jag sedan kan fästa en segelduk eller motsvarande för att få lite skugga under heta dagar.
Är detta tillåtet eller krävs tillstånd från föreningen?
Jag har en bostadsrättslägenhet med takterrass i rakt söderläge. Nu funderar jag på att bygga ett solskydd av enkel modell (träram stående på fyra stolpar, ingen infästning i fasad eller golv), där jag sedan kan fästa en segelduk eller motsvarande för att få lite skugga under heta dagar.
Är detta tillåtet eller krävs tillstånd från föreningen?
Om du ska förankra nåt i fasaden eller andra delar av föreningens byggnad (golv/tak) måste du garanterat fråga först; annars är det bara att köra.
Om föreningen hade bestämmelser hur det ska/får se ut på uteplatser/balkonger osv hade det stått i stadgarna, i pärmen som brukar finnas till lägenheten, eller nåt sånt.
Om föreningen hade bestämmelser hur det ska/får se ut på uteplatser/balkonger osv hade det stått i stadgarna, i pärmen som brukar finnas till lägenheten, eller nåt sånt.
Redigerat:
Om din förankringslösning inte på något sätt inbegriper fastighetsutrustningen bör det ju inte vara något problem. Men om du utnyttjar något som tillhör fastigheten, räcke, fästen, vad vet jag, bör du nog kolla med föreningen.nixnuz skrev:
Liknande trådar
-
Kostnad för att bygga vidbyggt garage med takterrass
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga bastu uppe på takterrass
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Godkänd bygganmälan för soltak, nu vill kommunen ha bygglov
Juridik -
Vad ska bygganmälan för soltak innehålla?
Bygglov -
Bygga takterrass på plåttak i Stockholm
Utbyggnad och tillbyggnad