Efter att länge ha "smugit runt" här på forumet och läst allehanda intressanta trådar och fått många bra tips så kommer här mitt första inlägg i form av en fråga.

Jag har en bostadsrättslägenhet med takterrass i rakt söderläge. Nu funderar jag på att bygga ett solskydd av enkel modell (träram stående på fyra stolpar, ingen infästning i fasad eller golv), där jag sedan kan fästa en segelduk eller motsvarande för att få lite skugga under heta dagar.

Är detta tillåtet eller krävs tillstånd från föreningen?

Du menar ungefär som en paviljong som man kan köpa till trädgården?

Jag hade inte frågat. Jag skulle se det som att inreda balkongen, ungefär.

Ja, det skulle bli som en slags paviljong eller pergola.

Jag hade köpt en, då kan du inte bli anklagad för att ha byggt något. Jag skulle också ha sett till att förankra den ordentligt. Det är nog inte populärt ifall den skulle blåsa ner från taket en stormig natt.

Jag har letat länge men det finns verkligen inget som ens tillnärmelsevis passar. Förankring är ordnad.

D09
Vad står i stadgarna? :)

Har inte hittat nåt som reglerar detta i stadgarna.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Om du ska förankra nåt i fasaden eller andra delar av föreningens byggnad (golv/tak) måste du garanterat fråga först; annars är det bara att köra.

Om föreningen hade bestämmelser hur det ska/får se ut på uteplatser/balkonger osv hade det stått i stadgarna, i pärmen som brukar finnas till lägenheten, eller nåt sånt.

Redigerat:
Jag kommer inte göra någon som helst åverkan på fastigheten. Förankringen löser jag på annat sätt.

nixnuz skrev:
Jag kommer inte göra någon som helst åverkan på fastigheten. Förankringen löser jag på annat sätt.
Om din förankringslösning inte på något sätt inbegriper fastighetsutrustningen bör det ju inte vara något problem. Men om du utnyttjar något som tillhör fastigheten, räcke, fästen, vad vet jag, bör du nog kolla med föreningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.