Byggahus.se

Bygga snyggt rostorn i trä eller metall

1. T
    Medlem Nivå 2
    Har någon idéer om hur man bygger snygga rostorn/växtstöd i metall eller trä?

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Stora, grova, tunga, stabila, kraftiga och väl förankrade i marken (plintar).

Personligen tycker jag inte att rostande järn är snyggt, och därför skulle jag använda tryckimpregnerat virke. (Det går bra att måla, el lägga på Roslagsmahogny.)

De flesta klätterrosor blir stora, tunga och bra vindfång. Därför måste rejäla grejor till om det ska stå sig.

Bygg det ganska rejält koniskt, så är det större chans att få grönt bladverk och även blommor nertill.
    Plantera rosen på skugg-/norrsidan. Den kommer att söka sig mot ljuset/söder.

3. T
    Medlem Nivå 2
    Tack för tipsen! Jag har tänkt att bygga i trä, och förankra med långa metallbläck eller liknande i jorden. Nu kan jag bara inte bestämma vilken kulör som är snyggast... det ska ju passa rosen och huset. Just nu har vi fult gult tegel, men det ska bytas mot en ljus målad träpanel. Uthuset är falurött och brunnen svartlaserad, men man kan ju bryta av och ta någon blågrå nyans t.ex.. Vitt lyser för mycket tycker jag, ev. kan grått funka. Tänkte ha en vit eller ljust gul ros, och Klematis.

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Blågrått, gröngrått och engelskt rött är väl klassiska färger som fungerar till det mesta.

Alt till plintar är väl stolpankare i plåt, grova armeringsjärn (>12 mm), järnrör el vinkeljärn nedslagna 60-100 cm.