Byggahus.se

Bygga säng/sovalkov av kattvinden?

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Har en 1 1/2 planshus med kattvindar på långsidorna och krypvind.
    Funderar på att inför stundande renovering av ett av sovrummen bygga en sängalkov genom att utnyttja utrymmet på kattvinden. Så är det gjort idag i ett annat av sovrummen.
    Problemet för mig är bara: Hur går jag till väga?

Detta ombyggnadsmoment måste ha utförts 100-tals gånger, någon som vet om det finns någon utförlig instruktion på nätet eller i fackhandeln?

2. yonna
    Medlem · Nivå 15

Re: Bygga säng/sovalkov av kattvinden?

Detta gjordes av snickare i mitt förra hus och det blev ursnyggt. Vi behöll originalväggen mot kattvinden (sån' där gammal vägg med murbruk blandat med vass etc) och sågade ut ett 'fönster' med 2 meters längd och ca 40 cm från golvet (vi ville behålla de tjocka golvlisterna intakta). Isolerade 10 cm inne i alkoven - det är vettigt att isolera även under madrasskivan om du har gammalt hus eftersom det kan bli drag under madrassen). Inne i alkoven gjorde vi även ett utrymme för sänghylla (med lock) vid huvudgärden samt elurtag för nattlampa, klockradio etc. Eftersom väggen var 14 cm tjock kläddes kanterna med skiva och snygga hörnlister runt hela öppningen inne och ute. För vår del blev det alltså plats för en 90x200 cm bred madrass exkl sänghylla. Iom att vi byggde in sängen kändes rummen (från början 16 kvm rum som delades till två med var sin alkov) större.