Byggahus.se

Bygga så billigt hus som möjligt, stå ensam på lån

1. T
    Medlem · 90 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Men om det inte finns rimliga jämförbara hus till salu? Har följt husmarknaden ett tag och det är ju inte många tänkbara objekt som läggs ut. Är ju inte för att i första hand skapa ett billigare boende, utan ett som banken kan låna ut till.

2. T
    Medlem · 90 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Jaja, återkommer om ett par år när jag ser hur det blir.

3. S
    Medlem · Vellinge · 896 inlägg

Shiraz

Medlem
    Har precis byggt och jag skulle tänka en gång extra om jag var du. Det blir alltid dyrare än man tror att bygga. Köper du ett hus är det färdigt men bygger du är det massor med små utgifter som man inte tänker på,särskilt om man försöker bygga billigt.
    Ett färdigt hus har mycket på plats, småsaker kan tyckas men det blir mycket pengar. Tex hatthyllor, garderobsinredningar, gardinstänger, dushflaskställ, fiberinstallationer, trädgård, gångar, vägavgifter för nybygge, fastighetsskatt under bygget (fastighetsavgift gäller ej), anslutningsavgift VVS el mm.

Med facit i hand så kostade mitt bygge säkert 150kkr mer i små kostnader som inte är bygget utan utöver. Detta förutom trädgården och gångar mm...
    Sedan är frågan vad tomter med hus går för om en tomt kostar 400k? Kommer du kunna värdera huset till 3mkr?

4. LoweW
    Husägare · 169 inlägg

LoweW

Husägare
    Jag köpte ett litet(70kvm) renoveringsobjekt förra året och pratade en del med ICA-banken om att stå ensam på lånet. Deras kalkyl var väldigt enkel, efter dagens ränta plus några procent(inte mer än tre om jag minns rätt) + amortering skulle man ha kvar minst 9500kr av lönen. Detta var vid 15% kontantinsats, skulle man ha större insats får man säkert bättre villkor.

5. B
    Medlem · västerbotten · 133 inlägg

b50gud

Medlem
    få nybyggda hus kan värderas till kostnaden för att uppföra dom. dvs du bygger ett hus för ca 3 miljoner sedan när du ska placera lånet värderar banken huset och lånar ut upp till värderingen - kontantinsatsen.
    då gissar jag att det kommer att se ut så här. värde 2,5 miljoner du beviljas ett lån på ca 2,1 miljoner och behöver då lägga in 900000 själv vilket är dubbel så mycke som du har råd med.

byggde själv hus färdigt 2017 tomt 1,3 miljoner husbygge offert 2,1 miljoner = 3,3 miljoner. sedan tillkom allt extra uppfyllning under platta lite extra el anläggande av tomt (målning i egen regi) lagfart bygglov anlitande av kvalitetsansvarig och anlitande av besiktningsman, inte helt klar än med tomten men vi ligger för närvarande på ca strax under 5 miljoner. vi fick vårt drömboende och valde inte de billigaste lösningarna och huset ligger i Norrland där priserna inte är lika höga som i Uppsala. huset är på 124m2 med ett dubbelgarege på 50m2 strandtomt ända ner till sjön därav priset på tomten anslutningavgifter för vatten avlopp och el ingick i priset på tomten och även kostnaden för arkitekten som ritade huset och garaget. lade en budget innan bygget och tyckte att jag var frikostig i den med oförutsedda kostnader som skulle tillkomma så jag trodde inte att jag skulle spendera hela kalkylen men så blev det ändå för efter som jag höll på kom man på mer saker man ville ha. så be om offerter och lägg på rejält med luft på den kalkylen du gör så du inte ställer till det för dig om du inte har tillräckligt med kapital så kan du tvingas sälja innan slutbesiktning och då får du dåligt betalt.
    utan att ha ett stort kapital som kan hantera alla extra kostnader skulle jag avråda från att bygga då det lätt rullar iväg kostnader som man inte förutsett.
    själv skulle jag med de erfarenheter jag har inte vågat bygga utan att ha stora ekonomiska resurser att ta av. nu satt vi i ett bra läge som sålt ett tidigare hus med god vinst och sparade medel utöver det så vi slapp även kostnaden för byggkreditiv och liknande kostnader vilket annars är en kostnad som många missar. vi är dock väldigt nöjda, men eftersom det inte är aktuellt för dig att bygga inom närmaste två åren så följ bostadsmarknaden så hittar du säkert ett färdigt hus där du vet vad kostnaden landar på.

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 427 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Ska man vara krass så är ju en såpass stor obalans i ekonomin, plus pressen som det innebär att bygga, troligen inget som påverkar förhållandet till det bättre ...

Jag hade nog lagt fokus på att ordna den delen först, (dvs. om ni klarar er i boendet ni har, inte bor i en kartong efter motorvägen) och SEN göra förändringar i boendesituationen ...

7. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 264 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Får man ett hyffsat hus lite utanför Uppsala för 3 miljoner? Tror man måste leta i Skyttorp eller Örsundsbro i så fall.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · 90 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Det räcker nog inte i Örsan, men Järlåsa, Vittinge, Morgongåva, Heby men nu börjar det bli långt bort. Skyttorp, Alunda, Almunge mm. Men som sagt, långt bort:

9. T
    Medlem · 90 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Tack för input!
    Nja, har också funderat på värderingsfrågan. Ser att det ligger nybyggda hus (LB-hus, antagligen grundstandard) ute som stått tomma och osålda ett tag (nu pratar vi långt från Uppsala tex Vittinge, Heby) med pris 2,5 till 3 miljoner. Finns några nya projekt ute där de säljer hus (möjlighet att välja på ett antal modeller) plus tomt från 3,5 miljoner från 5 km från centrum och ut mot Alunda (självklart dyrast närmast centrum).

• Laddar…
  10. T
    Medlem · 90 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Bor för långt från jobbet och veckopendlar så redan att vänta i minst 2 år är en påfrestning. Men att bygga var bara en tanke som är långt ifrån genomtänkt eller bestämd. Att flytta däremot, helst om två år men absolut inom tre år är ett måste.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Österbotten · 5 781 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag tycker det låter som om ni har målat in er i ett hörn genom att sätta upp kriterier som blockerar varandra.

Det går hur bra som helst att skaffa sig ett litet enkelt hus med era ekonomiska förutsättningar men det krävs att ni är beredda att göra mycket arbete själva. Raka motsatsen till nyckelfärdigt.

Om ni å andra sidan vill ha nyckelfärdigt måste ni ändra de ekonomiska förutsättningarna från grunden.

12. T
    Medlem · 90 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Hur menar du då? Vilka kriterier blockar varandra? Klart jag vet att det går att skaffa ett enkelt hus och göra mycket arbete själva. Men det är inte det jag vill, så jag började undersöka vad det skulle kosta att bygga nytt. Jag får väl lov att drömma lite och börja kolla upp förutsättningarna?

Jag gör vad jag kan med mina ekonomiska förutsättningar och jag hoppas att maken gör vad han kan. Det som är bombsäkert är att han inte kommer att kunna stå på ett bolån inom vår tidsram och jag vet inte vad du menar att jag skulle kunna göra åt det.

13. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 107 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Bankerna ogillar att man är ensam på ett större lån, dom anser det vara osäkert.

Det är mer sannolikt att banken är mer tillmötesgående för 2 personer och låna 4Mkr gentemot 1 person som lånar 2Mkr.

14. T
    Medlem · 90 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Jovisst, men inte om person 2 har betalningsanmärkningar, skuldsaldo och ingen inkomst.

Gör jag sbabs (jag vet att SBAB inte ger byggkreditiv) kalkyl får jag låna snudd på 3 miljoner om jag kryssar i ensamstående och 500 i kontantinsats. Kryssar jag i att jag är gift får jag låna drygt 1.7 miljoner.

15. H
    Medlem · Österbotten · 5 781 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag menade inte så illa som du tycks tro.

Givetvis får du kontrollera förutsättningarna men jag har märkt att i alla fall jag själv mår bättre och blir mindre frustrerad när jag börjar med att reda ut vilka resurser som finns och sedan fundera på hur man kan använda dem på bästa sätt och sedan se vart man kan nå.
    Börjar man från motsatt ända av resonemanget med "jag vill ha det så och så" blir man bara frustrerad när önskemålen krockar med varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.