4 856 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Bygga resårbotten till säng - men hur fästa reglar i varandra?
Verktygstokig
· Halland
· 7 191 inlägg
Bara så att vi pratar om samma sak nu; du menar också en mittbalk som går längs skarven mellan ribbottnarna, dvs 200 cm?S Snappahaneklanen skrev:En 45x70 mittbalk är på gränsen, måste ha rätt sorts virke för att det ska hålla och även om det inte går sönder blir det svajigt. Går det inte att sätta 2 regler så du får en 90x70 mittbalk. Infästningar i huvud och fotgavel är en känslig punkt. Jag hade som jag skrev innan kört både med genomgående skruv och med vinkeljärn i alla skarvar.
Har du en begränsning i höjd på ramen på 70mm hade jag övervägt köra dubbla reglar överallt.
Ja, det är ju den där höjdbegränsningen... Men nu börjar jag fundera på om det är en idé att sätta en mittbalkbalk på andra ledden i stället (160cm) i mitten, och två korta balkar längs med ribbottnarnas skarv (så att mittbalkarna bildar ett plustecken), men så att 160‐mittbalken är den långa som fäster i de två 200 cm sidoreglarna. Detta gör ju att huvud- och fotreglarna får avlastning i sitt hörnfäste - eller tänker jag fel?
Ja jo, jag uttryckte mig fel. De finns. Men tanken är inte att spendera så mycket pengar på en gästsäng...Violina skrev:
Ribbottnarnas ram är i plywood, tänkte skruvadem direkt i reglarnaÅkeSun skrev:
klossarna kan Du göra av samma 45x70, såga 45 grader "från båda sidorna" så blir dom runt 100 mm långa. Då kommer klossarnas fiberriktning i 45 grader mot båda reglarna. Limma hela anliggningsytan och skruva utifrån. Då kommer skruvarna att bita bra i klossarna och ger ett superstarkt hörn. (skruvar biter inger vidare i ändträ..
Fundera gärna en stund på hur Du ska få ribbotten att ligga still i sidled. Skulle Du kunna lägga på en 21x95 ram på utsidan om 45x70ramen?
Jag gillar din idé med hörnen - jag har dock ingen bra såg och inte heller någonstans att såga men jag kommer att köra på det om jag inte hittar något alternativ. Jag hittade nämligen något som heter betongankare - verkar vara ett vinkelbeslag där ena sidan är väldigt lång.
https://www.hornbach.se/shop/Betong...nkat-400x40x40mm/739811/artikel-detaljer.html
Om jag sätter vinkeljärn på insidan och dessa betongankare på undersidan (där konstruktionen vid infästningen är som svagast) så borde det väl egentligen hålla bättre än med hörnklossar?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder