4 714 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Bygga pool. Bäst hållbarhet när man har hund
Vet typ noll och inget om pooler och poolexperterna verkar inte vaknat än så mitt lilla bidrag är att en kaklad betongpool i alla fall borde klara detta problemfritt. Har hyrt hus med stor kaklad pool där det hänt att stora hundar badat och jag har inte ens tänkt tanken att detta skulle kunna skada poolen. Sen gissar jag att detta inte direkt är den billigaste pooltypen...Marinorm skrev:
Välkommen hit!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
På platssvetsad eller inte, allt beror på hur tjock linern är. Men jag skulle inte ta risken att en hund krafsar på den... Men är det en liten hund är risken för skador troligtvis liten.Moana skrev:
Även hur poolen ser ut borde påverka, bara lodräta väggar eller någon sorts avsatser som t ex en pooltrappa där hunden kan stå är kanske mer riskabelt.
Men som sagts tidigare är glasfiber eller kaklat troligtvis säkrare. Kaklat är dock mycket dyrt, så då återstår glasfiber.
M
Marjatta Lakso
Bannad
· Helsingfors
· 11 inlägg
Marjatta Lakso
Bannad
- Helsingfors
- 11 inlägg
Varför gör ni inte en "Hund-SPA" till era jyckar för de heta sommardagarna, det gjorde vi. Visserligen använde hunden den mest för att kyla tassarna och dricka ur den. Vi köpte billig dammfolie från RUSTA och la några gamla reglar på marken. Man kan anpassa djupet efter behov och ha t ex olika djup längs bassängen.
Pool-linern kan vara av olika kvalitet och tjocklek; det finns billiga liners, som går sönder efter några år. Jag har kvar min ursprungs-liner efter 28 år! Jag skulle inte riskera min liner för att svalka en hund, fast vi gjorde det en gång med en gammal, lugn hund, som inte fick panik och började krafsa med klorna. Klor är inte bra för hundens näsa, om du har klorerat vattnet nyligen, det sticker i näsan och hunden kan få panik.
Pool-linern kan vara av olika kvalitet och tjocklek; det finns billiga liners, som går sönder efter några år. Jag har kvar min ursprungs-liner efter 28 år! Jag skulle inte riskera min liner för att svalka en hund, fast vi gjorde det en gång med en gammal, lugn hund, som inte fick panik och började krafsa med klorna. Klor är inte bra för hundens näsa, om du har klorerat vattnet nyligen, det sticker i näsan och hunden kan få panik.
En väninna som byggde stor pool för några år sedan lärde sina hundar att aldrig hoppa i poolen utan tillåtelse. Inte heller innan de fått på sig sina badskor/tofflor. Vet inte riktigt vad de kallas men de är i något ganska tjockt syntettyg med kardborrband och finns i olika storlekar.
M
Marjatta Lakso
Bannad
· Helsingfors
· 11 inlägg
Marjatta Lakso
Bannad
- Helsingfors
- 11 inlägg
Det kanske är vintertofflor, vi köpte sådana till vår Dalmatiner, när han blev gammal och fick höftleds-artros. Han var ordentligt påpälsad med både jacka och fyra tofflor. Nu är vi "mellan två hundar" precis som vissa är "mellan två jobb". Kompisen i huset bredvid hoppas på adoptionsmöjligheter av djur-änklingar i spåren av covid. Det är väldigt smart att sätta tofflor på jycken före pool-bad. Man får nog låta bli att klorera vattnet också, eller använda annan typ av desinfektion av vattnet.Hemmakatten skrev:
Vet att min väninna har berättat att det faktiskt är tofflor för pool men vågar inte svära på det. Det är iaf inte vinterskor, har haft hund i 13 år och vet hur sådana ser ut.
Hur de rengör poolvattnet vet jag inte, men flera hundar har badat där. Hon kan hundar så det är garanterat hundbadvänligt vatten. Hon har en rottis och en typ 10-12 veckors schnauzervalp som badar där. Men rena ska de vara innan, iofs de är alltid rena och fina.
Hur de rengör poolvattnet vet jag inte, men flera hundar har badat där. Hon kan hundar så det är garanterat hundbadvänligt vatten. Hon har en rottis och en typ 10-12 veckors schnauzervalp som badar där. Men rena ska de vara innan, iofs de är alltid rena och fina.
Klicka här för att svara