507 läst ·
6 svar
507 läst
6 svar
Bygga plattform
Hej, om man skall bygga en plattform 30cm bred, man kan lägga uppepå ett par bockar, som helst står med 2.5-3m mellanrum, vad är då smalaste dimension på virke (helst tryckt) så det blir lätt att bära/hantera, och skall klara en vikt på 115kg max.
Tänker att under behöver man väl sätta någon typ av tvärgående för att styva upp lite, men även för att hålla ihop brädorna.
Skall ha dem till när jag klipper häck, och behöver komma upp lite 😁
Tänker att under behöver man väl sätta någon typ av tvärgående för att styva upp lite, men även för att hålla ihop brädorna.
Skall ha dem till när jag klipper häck, och behöver komma upp lite 😁
När jag gjorde något liknande för att komma upp vid en trapp för tapetsering byggde jag som en stege av 95x45. Sen la jag en spånskiva på.
Du kan ju ha klenare dimension än vid t.ex. altanbyggen i förhållande till spännvidden eftersom det inte gör något om det sviktar lite.
Andra alternativ är en tredje bock för att halvera spännvidden eller en häcksax på skaft om det inte är allt för högt.
Du kan ju ha klenare dimension än vid t.ex. altanbyggen i förhållande till spännvidden eftersom det inte gör något om det sviktar lite.
Andra alternativ är en tredje bock för att halvera spännvidden eller en häcksax på skaft om det inte är allt för högt.
Vi hade tre reglar som var limmade och skruvade i varandra för att få bredden. 30 cm är lite väl smalt.
Idag skulle jag troligen sätta 45x70 eller 45x95 ytterst för att göra det hela mindre böjbart, delvis för att jag väger dubbelt mot när jag började använda plankan under min uppväxt.
Gör den längre så har du mer hävarm på "bortsidan" av stödet.
Min far byggde en trappstege som funkade i olika höjder och även som trappstege utan plankan. Plankan blev extra bänk vid större fester.
Idag skulle jag troligen sätta 45x70 eller 45x95 ytterst för att göra det hela mindre böjbart, delvis för att jag väger dubbelt mot när jag började använda plankan under min uppväxt.
Min far byggde en trappstege som funkade i olika höjder och även som trappstege utan plankan. Plankan blev extra bänk vid större fester.
En tredje bock är ju inte ett dumt alternativ då det blir lättare att förflytta dem med 🤔 Detta skall tänkas på, så man kan gå ner på lättare landgångar 😁P proffsrik skrev:När jag gjorde något liknande för att komma upp vid en trapp för tapetsering byggde jag som en stege av 95x45. Sen la jag en spånskiva på.
Jag tänkte göra 2 st så jag totalt får 60 bredd, för att få ner vikten på dem. Därav 30cm 😁Z z_bumbi skrev:Vi hade tre reglar som var limmade och skruvade i varandra för att få bredden. 30 cm är lite väl smalt.
Med 3 bockar måste underlaget vara relativt plant. Annars får du en vippbräda. Trät kan ju svikta lite så ska de stå på en slät gräsmatta är det nog ok. Men inte om det är mer utmanande.
Istället för en tredje bock kan du prova med bara ett stödben. Det behöver bara ta vertikal kraft, så behöver inte kunna stå själv.
Jag skulle byggt en u-balk av skivmaterial och två 95-120x45. Tänk på vart du vill kunna förvara den sen, spånskiva och osb tål fukt riktigt dåligt. Playwood eller limfog klarar det bättre men bör stå under tak.
Eller så köper du en begagnad stålstege och sågar till en skiva som kan läggas mellan det vertikala stöttorna. Då får du en extra stege utan att dettar mer plats.
Istället för en tredje bock kan du prova med bara ett stödben. Det behöver bara ta vertikal kraft, så behöver inte kunna stå själv.
Jag skulle byggt en u-balk av skivmaterial och två 95-120x45. Tänk på vart du vill kunna förvara den sen, spånskiva och osb tål fukt riktigt dåligt. Playwood eller limfog klarar det bättre men bör stå under tak.
Eller så köper du en begagnad stålstege och sågar till en skiva som kan läggas mellan det vertikala stöttorna. Då får du en extra stege utan att dettar mer plats.
Där har du ju svaret! Jag har för böveln en 3m aluminiumstege, jag bara behöver lägga brädor i och använda som ram.G g.kraft skrev:Med 3 bockar måste underlaget vara relativt plant. Annars får du en vippbräda. Trät kan ju svikta lite så ska de stå på en slät gräsmatta är det nog ok. Men inte om det är mer utmanande.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör jag här för att bygga ett förvaringsgolv/plattform på vinden?
Tak & Vind -
Bygga höj- och sänkbar plattform
Teknik -
Hur bygga ”plattform” ovanpå sängar?
Golv -
Hur ska man bäst bygga en höj- och sänkbar plattform i carport?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga arbetsplattform i svängd trapp, är jag rätt ute?
Byggmaterial & Byggteknik