Byggahus.se

Bygga på "landet", vad gäller?

1. A
    Medlem · 44 inlägg

alfalfa

Medlem
    Hej kära allvetare!
    ;)
    Vi funderar lite grann vad som gäller när man "bor på landet"... Om vi skulle vilja göra en utbyggnad av huset på ca. 40kvm, skulle vi få göra det med grannarnas tillstånd + en bygganmälan till kommunen...d.v.s inte behöva söka bygglov och så vidare?

Är det "lättare" att få bygga ut/till på landet?
    I närheten finns ett sommarstugeområde som borde vara detaljplanerat, vet ej hur det är med dessa hus som vi funderar på...kanske att de är det...

Hjälp oss reda ut begreppen!

2. P
    Medlem · 484 inlägg

Pedda_P

Medlem

Re: Bygga på "landet", vad gäller?

Tja, ligger huset utanför detaljplanerat område är det bara att tuta och köra, grannarna skall väl säga sitt. Vi skall själva smälla upp ett hus på landet utanför detaljplanerat område och kommunen vill bara ha bygglov för huvudbyggnad. Garage, förråd etc. samt yta på dessa skiter de i. Men den enda som kan svara helt säkert för dig är byggnadskontoret/kommunen där huset ligger

3. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Nej det är sannerligen inte bara att "skita i allt"...den kan finnas restriktioner i form av strandskydd, fornlämningar, översiktsplaner och i flera fall krävs bygglov mm.

Ett MYCKET GOTT RÅD är att vända sig till sakkunskapen i kommunen dvs bygglovskontoret och få svar på dina frågor.

4. P
    Medlem · 484 inlägg

Pedda_P

Medlem

Vem sa "skita i allt"? jag sa bara vad våran kommun sa om våran tomt, där vill de ha bygglov för huvudbyggnad och resten skiter DE i

rätt ska va rätt

5. H
    Medlem · 1 107 inlägg

Jag började bygga 82 m2 garage med övervåning på ett löst muntligt löfte till förra ägaren, någon privatperson orkade anmäla det som svartbygge, kommunen ringde och frågade vad den anmälda "byggnationen" bestod av, när jag svarade "garage" så sa han att det bara var att bygga på eftersom det är "kompletteringsbyggnad".......
    "-Vill du däremot bygga ut huset så måste bygglov sökas"
    Har dock läst här på forumet att vissa kommuner har en generell 40-kvadrats gräns för garage utan bygglov utom stadsplanerat område.

6. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Ja du Haagbard....din garagevilla har vi sett på nätet ;)....kul att det gick bra. Jag tror att det varierar mycket mellan kommunerna t ex har Dalarna tuffare vad gäller byggnaders utformning.

Men som sagt kolla med bygglov!

7. H
    Medlem · 1 107 inlägg

Ha ha ha, trodde den fallit i glömska ;D

Har nu inhandlat en veteranbil också, funderar faktiskt på att bygga ett mindre garage med mellanvägg för bruksbil och snöskottartraktor, garagevillan blev för dyr att hålla uppvärmd och avfuktad :p
    Vore fint att kunna tina av bil eller traktor utan att behöva värma 200 m3 luft.

Och eftersom Mr X på X kommun som överhuvudtaget inte har något med bygglovshandläggande att göra, (utan bara var nyfiken/hade nyfiken bekant) sa åt mig att jag fick bygga garage precis som jag vill.......så gäller det ju att göra som han sa [​IMG]

alfalfa: Ring och fråga lite löst och anonymt om vad för regler som gäller i din kommun, samt kom ihåg vem som sagt vad (såvida dom svarar något "bra" ;D) kanske vore dumt att säga för mycket, kan ju dra med sig detaljplaneringar å j****skap ;)

8. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Nej du, det garaget glömmer man inte! :) Faktiskt det snyggaste garage jag sett som dessutom är mkt estetiskt anpassat till rätt omgivning. :D Hos oss eller i stan skulle det vara fel, men hos dig är det helt rätt. Mycket lyckat!
    Tråkigt att du inte har råd att värma upp det.

9. H
    Medlem · 1 107 inlägg

Å tack tack :D
    Var precis min mening att det skulle smälta in och passa tillsammans med den gamla "torpstugan"

Råd och råd, hade väl aldrig planerat att värma upp det så speciellt mycket vintertid, plusgrader och skapligt torrt räcker gott, dock blir det ganska fuktigt om man kör bruksbil och snöskottartraktor in å ut dagligen........ypperlig anledning att bygga ytterligare garage för att separera hobbybilar och bruksbil ;D

Måste ha mer garage :p :p :p :p :p

Nu förstår jag vad han menade :-[

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.