Byggahus.se

Bygga om takstolar för sovloft

2k läst  11 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hejsan,

Håller för tillfället på med ett stort renoveringsprojekt av en sommarstuga. Huset är från början en gammal militärbarack från 40-talet, 1-plan med kallvind. Det jag har gjort är att jag tagit bort innertaket mot kallvinden och nu istället isolerat större delen av snedtaket för att få ut hela takhöjden och mer rymd i huset. Min tanke är nu att göra ett sovloft på ena sidan av huset genom att bygga om 3 av husets 10 befintliga takstolar (fackverk). Detta skulle ske i ena ändan av huset, som då kommer ha 3 st sovrum med innerväggar undertill. Vad tror ni om detta? är det möjligt och hur ska man i så fall bära sig åt för att ersätta dom 3 mittersta stöttorna i takstolarna på bästa sätt? se bilder nedan!

Takstolarna ska vara självbärande i nuläget.

Nedan ser ni vilka stöttor i takstolarna jag vill ta bort och på bilden (bästa jag kunde hitta) ser ni dom tre takstolar som det handlar om.

Hjärtligt tacksam för tips etc.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Takstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5330.JPG

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Spontant handlar det om kraftiga förstärkningar av såväl under- som överramar.
    Men det behövs mer information. Mått? Var i landet (snölastzon)? Talbeläggning? Ritning på vägg?

3. S
    Medlem Nivå 6
    Tack!

Spännvidden på takstolarna är ca 6m
    och avståndet mellan takstolarna är cc120. Alltså 360 cm som ska avlastas.
    Huset ligger utanför Nynäshamn (stockholm).
    Taket är beklätt med underlags- och ytpapp.
    Taklutning: ca 24 grader

Har ej någon exakt ritning på innerväggarna som kommer gå undertill men tanken är som sagt nu att göra 3 st rum, alltså två st innerväggar som då kommer vara med ca 2 meters mellanrum (så att alla tre rum blir ca 2m breda. Sen kommer då en vägg löpa under den takstol som hamnar längst in i huset så att säga. Där kommer för dörrar till rummen monteras.

En tanke har varit att sätta en nockbalk (2 st 45x220 ihoplimmade/skruvade) med stötta ända ner i bärlina golv på ena sidan och ner i underarm på gavelns "takstol" om ni förstår..

Vad tror ni om den iden och räcker det i så fall för att ta lasten för även de "snea" stöttorna i takstolarna.

vet att detta med avlastning och bärighet är lite komplext men uppskattar alla tips och råd!

4. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Du borde ju låta någon räkna på det ordentligt, men när jag tittar på din bild så ser jag att du har byggt på överarmen vilket motverkar den försvagning som borttagandet av strävor skulle leda till. Min gissning, om du har fäst dem ordentligt och de är kraftiga nog, är att det räcker, att du inte behöver någon nockbalk.

En nockbalk kan jag inte se någon nytta med i det här fallet.

Vad ungefär är dimensionerna på överarmarna, med och utan påbyggnad?

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Nivå 22
    Enklast är att byta ut eller förstärka överramarna i takstolen. Byter du ut krävs en 45x220 C24, förstärker du kan du slå på en 45x145 C24 på varje sida om den befintliga regeln. Men det kanske du redan har gjort?

• Laddar…
  6. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Om man tar bort fackverken så blir väl lasten från överramsbenen betydligt större ute i hopfogningen med den nedre ramen? Behöver man inte förstärka den bindningen?

7. J
    Medlem · Nivå 22
    Om takstolarna är fribärande så skall all takstolslast tas upp av de två upplagen vid ytterväggarna. Detta förhållande ändras inte om man bygger om till någon sorts ramtakstol. Däremot så innebär ju tillkomsten av ett sovloft ökade laster, så det finns all anledning att se över hopfogningen i ytterändarna.

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bara av ren nyfikenhet: Vad får du för takhöjd där uppe under takstolarna?

9. S
    Medlem Nivå 6
    Takstolarna är från början byggda med två st ca 25x95mm bredvid varann med de tvärgående i mitten. bildar alltså en "springa" i mitten av takstolarna, om ni förstår.. Nu har jag byggt på stolarna med 21x170 ytterpanel på vardera sida om takstolarna.

10. S
    Medlem Nivå 6

Nej det har jag inte gjort, endast byggt på dem nedåt för att få plats med isolering. Men så om jag även bygger på dem på sidorna med förslagsvis 45x145 reglar på överarmarna och en nockbalk med stöttor i varje ände så bör det räcka som komplement till de tvärgående jag vill ta bort? Känns ju spontant som det!

11. S
    Medlem Nivå 6
    Ingen imponerande höjd dessvärre, ca 130cm som högst med nya innertaket. Men ska endast vara till för sovplatser så man få krypa upp lite smidigt :)

12. J
    Medlem · Nivå 22
    Om du förstärker överramarna behövs ingen nockbalk.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: