17 089 läst ·
20 svar
17k läst
20 svar
Bygga om slät gabondörr till halvfransk med tre speglar? Möjligt?
Någon som gjort detta med okej resultat?
Istället för att byta dörrblad och hålla på med att ändra gångjärn, bleck osv. i karmen, alternativt att byta hela karmen, så tänkte jag eventuellt göra om befintliga gabondörrar till halvfranska spegeldörrar, med tre speglar.
Har aldrig varit inne och "rotat" i en gabondörr så jag har ingen aning om hur ramverket ser ut. Invändigt förmodar jag det är typ papp i ett bikupeformat nät, som utgör fyllningen. Karmen vet jag dock ej hur brett och kraftigt det är.
Går det att såga ur tre fyrkantiga öppningar i dörrbladet för att bygga in speglar i dessa, eller blir det för klent?
Dörrarna som sitter i dag är jättefina, raka och allting stämmer perfekt. Därför river jag gärna inte bort karm eller ens ändrar karm med gångjärn, bleck osv.
Det lär vara lite mer jobb med att bygga om till spegeldörr istället för att köpa nytt dörrblad och börja ändra i bef. karm, men då får jag iaf speglarna exakt som jag vill ha de.
Istället för att byta dörrblad och hålla på med att ändra gångjärn, bleck osv. i karmen, alternativt att byta hela karmen, så tänkte jag eventuellt göra om befintliga gabondörrar till halvfranska spegeldörrar, med tre speglar.
Har aldrig varit inne och "rotat" i en gabondörr så jag har ingen aning om hur ramverket ser ut. Invändigt förmodar jag det är typ papp i ett bikupeformat nät, som utgör fyllningen. Karmen vet jag dock ej hur brett och kraftigt det är.
Går det att såga ur tre fyrkantiga öppningar i dörrbladet för att bygga in speglar i dessa, eller blir det för klent?
Dörrarna som sitter i dag är jättefina, raka och allting stämmer perfekt. Därför river jag gärna inte bort karm eller ens ändrar karm med gångjärn, bleck osv.
Det lär vara lite mer jobb med att bygga om till spegeldörr istället för att köpa nytt dörrblad och börja ändra i bef. karm, men då får jag iaf speglarna exakt som jag vill ha de.
Gabondörrar består ofta av en relativt klen träram med två gabonfanerade plywoodskivor och eventuell fyllning. Att såga hål i en sådan konstruktion för att göra speglar ger nog lika mycket arbete som att bygga en spegeldörr från grunden.
Jag gjorde en variant av detta på 80-talet genom att limma/spika på profillister på nerslipade gabondörrar som målades i vitt. Det blev ok till en rimlig insats
Att såga ur och göra riktiga djupa speglar på en klen gabonram är väl tveksamt om det ens blir något att snickra på, i pappen,,då bytte jag hellre karmar och dörr rakt av.
Men det beror ju på hur många dörrar du har och hur mycket fritid ;-)
Att såga ur och göra riktiga djupa speglar på en klen gabonram är väl tveksamt om det ens blir något att snickra på, i pappen,,då bytte jag hellre karmar och dörr rakt av.
Men det beror ju på hur många dörrar du har och hur mycket fritid ;-)
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det blir nog inte så lätt.
Du vet ju hur en sån dörr är uppbyggd, bara ett tunt faner/plywoodskikt och sedan pappersinkråm.
Sågar du bort en stor del av dörrbladet blir den nog väldigt sladdrig.
För att inte tala om jobbet att bygga speglar som hänger ihop med det tunna faneret.
Låt den släta dörren vara en slät dörr, måla eventuellt om den.
(Varför gör folk ofta allting på svårast möjliga sätt
)
Engelsk språklektion:
You can't make a silk purse out of a sow's ear.
http://idioms.thefreedictionary.com/You+can't+make+a+silk+purse+out+of+a+sow's+ear
Du vet ju hur en sån dörr är uppbyggd, bara ett tunt faner/plywoodskikt och sedan pappersinkråm.
Sågar du bort en stor del av dörrbladet blir den nog väldigt sladdrig.
För att inte tala om jobbet att bygga speglar som hänger ihop med det tunna faneret.
Låt den släta dörren vara en slät dörr, måla eventuellt om den.
(Varför gör folk ofta allting på svårast möjliga sätt
Engelsk språklektion:
You can't make a silk purse out of a sow's ear.
http://idioms.thefreedictionary.com/You+can't+make+a+silk+purse+out+of+a+sow's+ear
Redigerat:
TorpAnders skrev:
Xlntjone skrev:
Detta är så klart det enklaste, men den stilen passar inte här. För det resultatet blir inte ens en helfransk dörr. Även om det är mer likt helfranskt än halv.
När jag sågat ur tänkte jag ta bort fyllningen ca. 40-50mm djupt in från den sågade kanten och limma i reglar som jag sedan fäster profillister och spegel i.
Om jag nu kanske ändå måste köpa färdiga spegeldörrar så kan jag lika gärna såga i en av de gamla för att prova.
Men det hade klart varit intressant att höra om något lyckats med ett sådant projekt.
I mitt huvud går det rätt "snabbt", mäta ut, såga ur öppningarna, ta bort fyllningen 40-50mm djupt, såga till lämpligt stora bitar att ha som inner-ram, stryka på lim, i med de bitarna och tvinga ihop det hela. Sedan har man ramen färdig och spegeln kan tillverkas.
Tyvärr går det alltid sådär 10 gånger långsammare i verkligheten än man planerat
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Aj är det så illa? Förvånar mig inte ett dugg, för vad man än gör så skall någonting jävlas, och när det väl börjar så ser man ofta inte ens änden på det hela haha. Ja usch ja... man kanske skulle köpt nyckelfärdigt?KnockOnWood skrev:
Jo jag menar det, för jag skall ändå inte ha kvar de, så jag kan lika gärna offra en dörr för att testa. Kan inte annat än bli ved av det i värsta fall, och då får jag ju nytta av det i alla fall!
Jo, fast det blir det ändå så vida jag inte köper svindyra "riktiga" halvfranska spegeldörrar.
Det hela görs lite knepigare av att det är gammal standard på dessa, så storlekarna stämmer inte överens med nya dörrblad. Så gångjärn och bleck får flyttas och det får gröpas ur och det ena med det andra. Och skall man då byta allt med karm och grejer, ja då åker listerna istället med eventuella skador på övrig ytskikt med mera. Plus att jag då ändå måste korta de nya dörrarna samt karmarna för att passa öppningen i väggen.
Så det allra bästa vore om jag bara kunde förvandla bef. dörrar till sådana som jag vill ha. Men men... vi får se om jag lyckas eller om det går åt skogen.
Hittade faktiskt precis bilder på någon som gjort exakt som jag tänkt göra. Bara att man här satte ett avlångt glas i dörren, istället för 3 halvfranska speglar som jag tänkt göra:
Obs! Bilderna är ej mina, de är från följande blog: http://www.styleroom.se/album/30268
Obs! Bilderna är ej mina, de är från följande blog: http://www.styleroom.se/album/30268
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Tack för att du tar min gnälliga kritik med sånt upphöjt lugnMartin_B skrev:
Men du har ju ett ytterligare alternativ: Låt dörrarna vara vad de är, eventuellt målade.
Gabondörrarna är ju typiska för en epok (1950 - 1970 ?) och det är väl inte säkert att varken hel- eller halvfranska dörrar skulle passa bättre i miljön, även om du tycker att de är snyggare.
Men en "halvfransk" dörr är väl egentligen ganska billig att köpa?
http://www.byggmax.se/dorrar/innerdorrar?filter.facet=DoorNumberOfWindows:3
Men de duger kanske inte?
I detta fall är det snarare så att man förstört en del av den gamla 20-talsstilen, och jag vill återställa så gott det går. Gabondörrarna passar inte alls bra här. Tråkigt nog är de ju i väldigt fint skicka annars, så det är ju lite synd på så sätt. Men stilmässigt skär det sig något fruktansvärt, så i det avseendet är de inga guldklimpar direkt.KnockOnWood skrev:Tack för att du tar min gnälliga kritik med sånt upphöjt lugn
Men du har ju ett ytterligare alternativ: Låt dörrarna vara vad de är, eventuellt målade.
Gabondörrarna är ju typiska för en epok (1950 - 1970 ?) och det är väl inte säkert att varken hel- eller halvfranska dörrar skulle passa bättre i miljön, även om du tycker att de är snyggare.
Jovisst är de hyfsat billiga på Byggmax, men vad får jag då för kvalité? Om jag lyckas att ändra dörrarna själv så borde kvalitén bli rätt nära deras dörrar, eller kanske t.o.m hamna på samma nivå om jag har tur.
Frågan är bara vad jag vill arbeta med. Att korta av de nya dörrarna samt börja ändra i befintliga karmar för att få dit de nya dörrarna överhuvudtaget, eller att göra de nämnda ingreppen för att ändra befintliga dörrar till önskad stil. Fördelen med om jag bygger om dörrarna, är ju att jag får speglarna exakt som jag vill ha.
Men visst, blir resultatet skit så får jag ju köpa nya och modda de iaf. Och då har jag blivit en erfarenhet rikare! ...samt lite fritid fattigare förstås
Enklast är att köpa nya dörrar,det är så mycket jobb att du tröttnar och det slutar med att du köper nya dörrar i alla fall. Är inte dörrbladets mått alt för avvikande mot dagens dörrblad så finns det gångjärnsadaptrar så dörren passar i bef. karm.
Finns viss risk för att jag tröttnar och går bärsärkagång på kreationen med motorsågen, det måste jag ju erkännacecar33 skrev:
Jag måste bara köra ner cirkelsågen i gabondörren nu. Det skall upp tre öppningar i den! Sen jävlaranamma skall det limmas inner-ram!
Förmodligen kommer allt gå åt skogen och dörrbladet bli bränne till kaminen i slutändan, men jag måste bara stilla min nyfikenhet! hahaha ...inte bra för hälsan att vara för enveten, men vad gör man?
Se bara till att inte gå loss på dörren under bolibompa. Det gjorde jag och grannen ringde på och stoppade mig för kvällen...
Jag förstår inte exakt vad du ska göra, men jag tyckte att det var lite klurigt att få in allt jag skulle få in inuti dörren i det projekt jag gjorde. Hur stort är det du ska fälla in i hålen du gör?
De dörrar jag sågade i var billiga blocketdörrar med märken i, passade fint i de karmar som fanns.
Jag förstår inte exakt vad du ska göra, men jag tyckte att det var lite klurigt att få in allt jag skulle få in inuti dörren i det projekt jag gjorde. Hur stort är det du ska fälla in i hålen du gör?
De dörrar jag sågade i var billiga blocketdörrar med märken i, passade fint i de karmar som fanns.